افغانستانگزارش ها

نتایج کانکور ۱۴۰۱ افغانستان اعلان شد

وزارت تحصیلات عالی ا.ا.ا امروز شنبه، ۱۴ عقرب، نتایج سراسری امتحان کانکور سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

اداره ملی امتحانات اعلان نمود که، سلیمان جیلانی دانش‌آموز لیسه عالی سلطان غیاث‌الدین غوری از ولایت هرات با دریافت ۳۵۵.۴۲۰۴ نمره، اول‌نمره کانکور امسال شده است.
به همین ترتیب محمدشبیر از کابل با اخذ ۳۵۵.۳۲ نمره در جایگاه دوم و محمدضیا از ولایت غزنی با گرفتن۳۵۳.۹۳ نمره در مقام سوم قرار گرفته است. همین‌طور طبق اعلام اداره ملی امتحانات کانکور، محمدعزیز از ولایت کندز با گرفتن ۳۵۳ نمره، ارشاد با کسب ۳۴۷.۷۸ و منصور بیک مقام‌های پنجم را از آن خود کرده‌اند.
با این حال، امسال نام هیچ دختری در فهرست ۱۰ نفر برتر کانکور افغانستان دیده نمی‌شود با وجود که طی دو سال گذشته دختران بصورت متوالی اول نمره‌های کانکور شده بودند.
عبدالقدیر خموش، رییس اداره ملی امتحانات، در مراسم اعلام نتایج کانکور سال ۱۴۰۱ گفت که دانش‌آموزان که نمرات بلند گرفته‌اند؛ اما در رشته‌های انتخابی و دلخواه شان کامیاب نشده‌اند، به رشته‌های دیگر که بست‌های خالی باشد، معرفی خواهند شد.

این در حالی است که، شمار اشتراک‌کنندگان کانکور امسال به‌گونه چشم‌گیر کاهش یافته بود.تحولات سیاسی، تعطیلی مکاتب دخترانه و فقر از دلایل عمده کاهش حضور دانش‌آموزان در آزمون کانکور دانسته می‌شود

 

خبرگزاری توانا – مریم آخندزاده

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button