افغانستانگزارش ها

فعال شدن سیلو بلخ بعد از ۳۰ سال

سیلو بلخ بعد از توقف ۳۰ ساله امروز دوباره به فعالیت خود آغاز کرد. با گشایش این سیلودر قیمت آرد و گندم چشم‌گیر پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری توانا: سیلو بلخ بعد از ۳۰ سال توقف دوباره به فعالیت آغاز کرد. مسولین سیلو بلخ در بازگشایی این سیلوگفتند که، با دوباره فعال شدن این سیلو شاهد کاهش در قمیت گندم و آرد خواهد یافت این سیلو در مرکز بلخ شهر مزار شریف موقعیت دارد

در سیلو بلخ حدود 400 تن مصروف به کاراند کارمندان این از فعال سازی مجدد سیلوها ابراز خوشحالی میکنند .

کارکنان سیلو بلخ در مصاحبه با خبرگزاری توانا گفتند که، ما بعد از سه دهه دوباره به کار خود برگشتیم اینجا، جای خوشحال هست.

کارکنان سیلو بلخ از سرمایه گذارانی که در کشور هستند می خواهند ، در کارخانه های مشابه را سرمایه گزاری کنند. تا جوانان بتوانند دراین فابریکه های شغل به کار باشند.

همچنان مسوولان محلی بلخ با تشویق مردم می گویند که برای فعال شدن دیگر فابریکه های پلان های در آینده داریم.

یکی از کارمندان سیلوی بلخ گفت: “کارهایی که به تعویق افتاده بود از سر گرفته شده است، در حال آسیاب کردن، پختن و ذخیره آرد هستیم، بسیار خوشحالم.”

در همین حال، برخی از ساکنان بلخ نیز از دوباره فعال شدن دوبارۀ سیلوی بلخ استقبال کرده، خواهان گسترش فعالیت آن هستند.

روح الله باشندۀ مزار می‌گوید: “این فعالیت باید برای مردم مفید باشد. امیدوارم فعالیت‌ها گسترش یابد و فرصت‌های شغلی برای افراد بیشتری فراهم شود.”

سیلوی مرکزی کابل برزگترین است که نخستین بار در سال ۱۳۳۵ به منظور ذخیره و آسیاب گندم و پخت نان در ۹۶ جریب زمین ایجاد شد و به فعالیت آغاز کرد.

بخش نان پزی سیلوی مزارشریف در سال ۱۳۶۳ شمسی به کمک اتحادشوروی سابق ساخته شد، در آن زمان ظرفیت تولید ۲۵هزار قرص نان را در ۲۴ ساعت داشت که در آن زمان ۱۷۰ کارگر در آن مصروف اشتغال بودند.

به شمول کابل و بلخ در هرات، و کندهار از ولایت‌های اند که دارای سیلوی هستند. تنها سیلو کندهار است که تاهنوزفعال نشده است. مسولین می‌گوید کار آمده سازی آن جریان دارد.

این در حالی است که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی بسیاری از کارخانه ها در کشور تعطیل شدند، اما اخیراً مشاهده شده است که تعدادی از کارخانه ها دوباره فعالیت خود را آغاز کرده اند.
#بلخ
#مجتبی خوشیوال

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button