افغانستانگزارش ها

پایان نشست کوپ-۲۷؛ روی ایجاد صندوق «خسارت و آسیب» توافق شد

شرکت‌کننده‌گان نشست جهانی تغییرات اقلیمی (کوپ ۲۷) که در شهر شرم‌الشیخ مصر دایر شده بود، روی ایجاد صندوق وجهی پرداخت غرامت به کشورهای فقیر متاثر از تغییرات اقلمی به توافق رسیدند.

نتیجه این نشست که روز یک‌شنبه، ۲۰ نوامبر، پایان یافت، برای کشورهای فقیری که قربانی تغییرات اقلیمی هستند و نقشی در آلاینده‌گی هوا ندارند، یک دستاورد محسوب می‌شود.

برای اولین‌بار کشورهای شرکت‌کننده توافق کردند که صندوق کمکی صد میلیارد دالری موسوم به «ضرر و آسیب» را برای پرداخت غرامت به کشورهای متاثر از گاز‌های گل‌خانه‌ای متصاعدشده از کشورهای ثروت‌مند، ایجاد کنند.

این کمک برای مقابله کشورهای آسیب‌پذیرتر در برابر تغییرات اقلیمی با حوادثی مانند سیل، طوفان و سایر حوادثی است که به واسطه انتشار کاربن توسط کشورهای ثروت‌مند تشدید شده است.

بلاول بوتو، وزیر امور خارجه پاکستان، این توافق را «موفقیت بزرگ پاکستان» خوانده است؛ کشوری که از تغییرات شدید اقلیمی در سال‌های اخیر به شدت آسیب دیده است.

افغانستان که براساس اعلام سازمان ملل متحد ششمین کشور آسیب‌دیده جهان از تغییرات اقلیمی می‌باشد، نماینده‌ای در این نشست نداشت.
با وجود توافق روی ایجاد صندوق پرداخت غرامت، درباره کمک مالی برای جبران خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی تعهدی صورت نگرفت.

در این نشست تعهد به محدود کردن افزایش متوسط یک‌ونیم درجه‌ای گرمای زمین تکرار شد، ولی توافقی درباره کاهش بیشتر انتشار گازهای گل‌خانه‌ای صورت نگرفت.

نشست قبلی تغییرات اقلیمی (کوپ۲۶) سال پیش به میزبانی بریتانیا برگزار شد و هدف اصلی در آن این بود که برنامه‌هایی برای جلوگیری از افزایش گرما در زمین مطرح شود.

 

خبرگزاری توانا – شمیسی یعقوبی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button