افغانستانگزارش ها

سمینار علمی و تحقیقی ” بررسی محیط زیست درافغانستان، مشکلات و راه های حل آن امروز در کابل برگزار گردید.

اکادمی علوم افغانستان، سمیناری علمی و تحقیقی را زیر نام ” بررسی محیط زیست در افغانستان، مشکلات و راه های حل آن را امروز در کابل برگزار نمودند.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز سه شنبه 15 قوس سال 1401 هجری خورشیدی مولوی فرید الدین محمد رئیس اکادمی علوم افغانستان برگزاری این سمینار را در راستای دریافت راه های حل مشکلات محیط زیست و جلوگیری از آلوده گی محیط زیست، امر مهم دانست.
وی افزود،که انسان ها به همه موجودات جهان نیاز دارند و خداوند ج همه موجودات را به خاطر رفع نیازمندی انسانان پیدا کرده است و باید انسان ها از این امکانات در جهت مثبت آن استفاده کنند.
او اضافه کرد: چنان که انسان ها به آب، هوا ، آفتاب و سایر داشته های طبیعت نیاز دارند، به صحت و سلامتی و محیط زیست سالم نیز نیاز دارند که بنا بر این همه باید در بهبود وضعیت محیط زیست بکوشیم .
بعد پیام ملا محمد حسن آخند رئیس الوزرای ام ارت اسلامی از سوی شیخ الحدیث مولوی امیرجان ثاقب معاون اکادمی علوم، خوانده شد که در یک قسمت آن آمده است: از اکادمی علوم افغانستان که یک نهاد بزرگ علمی و تحقیقی است به خاطر برگزاری این سمینار علمی و تحقیقی که درشرایط کنونی برای کشور و مردم ما فوق العاده مهم است، قدردانی می کنم .
در پیام اظهار امید واری شده است که مباحث علمی در این سیمینار بتواند راه های علمی را برای حفاظت ازمحیط زیست مشخص و دریافت کند
سپس پیام های ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست، پوهنتون کابل، پوهنتون پولی تخنیک کابل، وزارت صحت عامه و وزارت زراعت، آبیاری و مالداری را نمایندگان این نهاد ها خوانده است.
در این پیام ها بر اضرار آلودگی هوا و محیط زیست، به ویژه بر صحت و سلامت انسان ها اشاره شده و در راستای دریافت راه های حل مشکلات محیط زیست و نیاز جدی مبارزه با آلودگی هوا و محیط زیست تاکید شده است.
همچنان در پیام ها خاطر نشان شده است،که حفاظت محیط زیست وظیفه یک نهاد نه بلکه مسوولیت تمام نهاد ها و مردم کشور است .
دربخش دوم سمینارشرکت کننده گان و پژوهشگران مقاله های علمی و تحقیقی شان را که در رابطه به موضوع سیمینار نوشته بودند، خواندند.
دراخیر این سمینار سرمحقق محمد یاسین فرهمند رئیس مرکز کیمیا، بیالوژی و زراعت اکادمی علوم، قطعنامۀ 12 ماده یی سمینار را خواند،که در قسمت آن تاکید شده است حفاظت محیط زیست وظیفه و مسوولیت تمام مردم است و دراین در رابطه باید توجه کنند.
همچنان وزارت های و نهاد های ذیربط با فعالیت های تبلیغاتی ذهن مردم را در رابطه به حفاظت ازمحیط زیست روشن کنند، وزارت معارف مضمونی را در نصابی درسی تحت نام حفاظت محیط زیست اضافه کند، زباله دانی های بیشتر در نقاط مختلف شهر گذاشته شود،از ورود تیل و دوای بی کیفیت در کشور جلوگیری شود و همچنان مقاله های این سمینار درآیندۀ نزیک به چاپ برسد.

 

سید راشد کافی – خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button