افغانستانگزارش ها

تقدیر از ۵۰ خبرنگار از سوی نهاد خانه ملی خبرنگاران در کشور

خانه ملی خبرنگاران، طی محفلی از فعالیت رسانه یی ۵۰ خبرنگار در کشور که مربوط به ۴۰ رسانه صوتی، تصویری و نوشتاری می‌شوند تقدیر به عمل آورد.

این مراسم که به روز شنبه(۱۹قوس، ۱۴۰۱ ) برگزار گردید، برای حدود سی خبرنگار مرد و بیست خبرنگار زن که در حال حاضر در امر اطلاع رسانی فعالیت دارند، تقدیر نامه توزیع گردید.
شبنم شهرزاد، سخنگوی این نهاد، هدف از برگزاری این مراسم را در کابل تقدیر از ادامه و پیشبرد کار خبرنگاری پس از تحول سیاسی در کشور گفته است.
وی نیز گفته است که، خبرنگاران مرد و زن فعالیت های رسانه یی را با نهایت خوبی ادامه داده و به پیش می‌برند.
با این حال، سید یاسین متین، رئیس این نهاد، از دستاوردها و مشکلات فراروی خبرنگاران در یک سال سخن زده گفت: «در یک سال پسین ما شاهد مشکلات و چالش‌هایی بودیم، اما شاهد دستاوردهای نیز بودیم؛ کمیسون تخطی رسانه‌ها اعلان شد که این یک نوع دستاورد بزرگ می‌باشد. یک مرجع وجود دارد که از خبرنگار و حقوق خبرنگار دفاع می‌کند، و به مشکلات رسانه‌ها رسیده‌گی می‌کند، و این امیدواری به آیندۀ افغانستان است.»
وی نیز در ادامه افزود: «این مسؤولیت ماست که از هم مسلکان و همکاران خود که شجاعانه و صادقانه با حفظ منافع ملی کشور با اصول بیطرفی خبرنگاری را در یک سال پسین انجام داده اند، ابراز قدردانی کنیم.»
وی ضمن امیدواری از حکومت گفت که، حکومت نباید نقش رسانه ها را نادیده بگیرد و به آنچه وعده نموند عملی نمایند.
آقای متین از حکومت می‌خواهد، خبرنگارانی که شجاعانه و صادقانه با حفظ منافع کشور می‌جنگند، همیشه از آنان حمایت کرده و مشکلاتی که وجود دارد، باید همگام و همسو با امارت اسلامی حل شود.
همچنان می افزاید: «از نهاد مربوط می‌خواهیم که نباید حق دسترسی به اطلاعات محدود شود و هرچیز که واقعیت است، باید بیان شود، چه ضعف و یا فعالیت حکومت باشد، باید گفته شود، اگر رسانه‌هایی که انتقاد می‌کند، به این معنا نیست که حکومت را تخریب می‌کند، آزادی بیان باید به شکل واقعی اش تطبیق شود.»
مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویدکه، رسانه‌ها باید با در نظر گرفتن ارزش‌های اسلامی و حفظ منافع ملی در کشور فعالیت کنند و این وزارت نیز در این چارچوب با رسانه‌ها کمک و همکاری خواهد کرد.
قاری عبدالله حبیب، معاون سخنگوی وزارت داخله با حضور در این مراسم، می‌گوید: «افغانستان خانۀ مشترک همۀ ماست، هیچ تفکیک قومی، لسانی و زبانی در امارت اسلامی وجود ندارد؛ اتحاد ما بر اساس ارزش‌های مشترک ماست، مسؤولیت مشترک ما این است که باید ارزش‌های دینی و فرهنگی خویش را حفاظت نماییم.»

وی در ادامه افزود: «خبرنگاران باید که اصل بیطرفی را در حرفۀ خود در نظر بگیرند، و فرق میان تخریب و تنقیض را مدنظر داشته باشند؛ از نشرات هر چیزی که باعث تخریب اذهان مردم می‌شود، خودداری نمایند، حفظ و امنیت رسانه ها و خبرنگاران مسؤولیت حکومت می‌باشد، ما برنامه های وسیع روی دست داریم که بتوانیم هماهنگی بین پولیس و خبرنگاران داشته باشیم.»

این در حالی است که، سقوط نظام جمهوریت در افغانستان و رویکار آمدن ا.ا.ا ضمن تغییرات نظام رسانه ها در کشور نیز گواه تغییرات گسترده بوده اند.
هرچند پس از روی کار آمدن دوباره ا.ا.ا در افغانستان سخنگویان امارت اسلامی اعلام کردند که به آزادی بیان و رسانه‌های آزاد متعهد استند اما در یکسال گذشته محدودیت‌های فراوانی بر رسانه‌ها وضع شده اند
مسدود شدن رسانه‌ها، بیکاری کارمندان رسانه‌یی، بیرون شدن خبرنگاران از افغانستان از رویدادهای برجسته یک سال گذشته پنداشته می‌شوند.

 

خبرگزاری توانا – مریم آخندزاده

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button