افغانستانگزارش ها

خبر نگاران را ابزار فشار سیاسی قرار ندهید

احمد قریشی که، یک ونیم سال است کشور را ترک کرده و در اروپا زندگی می کند، در گزارشی پیرامون وضعیت خبرنگاران در افغانستان مینویسد که

دستاوردهای دو دهه گذشته در عرصه رسانه تحت حاکمیت ط/البان به سرعت در حال از بین رفتن است.

در این گزارش آمده است که در سال گذشته حداقل 260 مورد نقض آزادی رسانه ها از جمله تهدید، زندان، رفتار خشونت آمیز و غیره صورت گرفته است.

به گفته او، خشونت در برابر خبرنگاران در سال 2022 نسبت به سال 2021، 138 درصد افزایش داشته است.

119 مورد بازداشت کوتاه مدت خبرنگاران نیز به اساس این گزارش ثبت شده است که،

58 مورد بازداشت خبرنگاران در کابل، 11 مورد در قندهار و پکتیا، 7 مورد در غزنی، 6 مورد در فاریاب و بقیه در سایر ولایات گزارش شده است.

اینکه چقدر گزارش دقیق است بعداً به آن خواهیم پرداخت، اما نکته جالب این است که، یک نفر از کشور فرار کرده و به کشور دیگری پناهنده شده است، نه در کابل دفتری ندارد و نه همکاری ونه هم اجازه فعالیت رسمی همچنان وضعیت و واقعیت های زمینی افغانستان را درک کرده نمیتواند، چگونه به خود اجازه می دهد که گزارشی در مورد رسانه ها و خبرنگاران افغانستان بنویسید. تحقیقات و ارقام انسان فراری و بی خبر، چقدر به واقعیت نزدیک خواهد بود؟

این شبیه به خبر تلویزیون افغانستان انترنیشنل است که پنج نفر را در یک عکس نشان می دهد و درزیر ان می نویسد “اعتراضات گسترده”.

هم اکنون هزاران خبرنگار در افغانستان کار می کنند. همه چیز را به چشم خود می بینند. وضعیت ازادی بیان و رسانه ها برایشان کاملا معلوم و اشکار است. او برای گرفتن فرصت های مالی از خارجی ها دست به انتشار گزارش های بی اساس میزند. چندی پیش این گونه اشخاص و نهاد های بدون ادرس و غیررسمی، گزارشی نادرست را به دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یونما) ارسال کردند، اما هیچ‌کس حتی یونیما خودش نتوانستند جزئیات کامل این گزارش را ارائه کنند.

حال به قسمت هایی از گزارش آقای قریشی می رویم:

– این گزارش حاکی از آن است که در سال گذشته حداقل 260 مورد نقض آزادی رسانه ها از جمله تهدید، زندان، رفتار خشونت آمیز و غیره صورت گرفته است.

تهدید و رفتار خشونت آمیز 80 درصد مواردی است که برخی از خبرنگاران به دلیل نداشتن مدارک قانونی اجازه حضور در محل رویدادها و یا هوتل ها را نیافته اند. وزارت اطلاعات و فرهنگ به تمام رسانه ها از قبل گفته است که برای خبرنگاران خویش کارت های مخصوص خبر نگاری را از ریاست نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ اخذ نمایند تا ماموران امنیتی مزاحمتی برای آنها ایجاد نکنند (دردوران حاکمیت حکومت قبلی نیز چنین بود) اما تعدادی از رسانه ها هنوز کارت را برای خبرنگاران خود اخذ نکرده اند. بیشتر آنها رسانه هایی هستند که مجوز فعالیت ندارند). به این ترتیب در برخی مواقع که اوضاع مساعد نباشد، مسئولان امنیتی به افراد فاقد کارت اجازه ورود به محل برگزاری جلسات مهم ویا رویداد ها را نمی دهند، اما در این گزارش همه این موارد به عنوان خشونت ثبت شده است. در حالیکه نه برخورد نادرست است و نه خشونت .

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که ۱۱۹ مورد بازداشت کوتاه مدت خبرنگاران ثبت شده است که در جریان ان نیز خشونت علیه آنان صورت گرفته است.

خبرنگارانی که، برای شناسایی خود به دفاتر مربوط خواسته شده و پس از شناسایی ، دوباره با احترام به دفتر یا خانه خود بازگشته اند، بیشترین این 119 پرونده را تشکیل می دهند.

قضاوت با شما! روزنامه نگار یا فردی که در رسانه کار نمی کند و کارت خبر نگاری ندارد، برای شناسایی نزد مسئولین فراخوانده میشود ، آیا این حبس کوتاه مدت است؟

از سوی دیگر، شماری از یوتیوب داران که نه خبرنگار اند و نه حدود قانونی را رعایت می کنند نیز بر اساس گزارش مذکور در گروه خبرنگاران به حساب می آیند و دعوت آنها به وزارت اطلاعات و فرهنگ یا ادارات ولایتی نیز زندانی شدن تلقی میگردد.

این گزارش حاکی از آن است که: ( خشونت در سال 2022 نسبت به سال 2021، 138 درصد افزایش یافته است).

همین گزارشگران فراری به یونیما گفته بودند که در سال 2021، 200 واقعه خشونت ثبت شده است، اما اکنون که از افزایش 138 درصدی صحبت می کنند، خشونت ها 260 مورد را نشان می دهد، در حالی که بر اساس محاسبه قبلی انها باید 338 واقعه خشونت را نشان می داد این امر تایید ضرب المثلی است که (درغگو حافظه ندارد)

 

این گونه گزارش‌ها نه تنها اعتماد خبرنگاران به آینده را تضعیف می‌کند، بلکه بین دولت، رسانه‌ها و خبرنگاران، بی اعتمادی ایجاد می‌کند.

سازمان‌های خارجی نباید به این گزارش‌ها اعتبار بدهند، بلکه به واقعیت‌های زمینی کشور اعتماد کنند و از خبرنگاران به عنوان ابزار فشار استفاده نکنند.ــخ

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button