افغانستاناقتصاد و توسعه

قرارداد استخراج نفت از رودخانه آمو با یک شرکت چینایی در کابل امضا گردید.

توافقنامه استخراج نفت از رودخانه آمو میان وزارت معادن و پترولیم و یک شرکت چینی با حضور معاون اقتصادی ریاست  الوزرا، برخی از اعضای کابینه و سفیر چین امضا گردید.
در  این قرارداد 20 درصد دولت افغانستان شریک است و 15 درصد حق امتیاز تعلق می گیرد،که در آینده به 75 درصد افزایش می یابد. این پروژه برای 3000 نفر که همگی افغان خواهند بود اشتغال ایجاد می کند و نفت در افغانستان فرآوری می شود.
به گزارش خبرگزاری توانا: شهاب الدین دلاور سرپرست وزیر وزارت معادن و پطرولیم امروز  پنجشنبه 15 جدی سال 1401 هجری خورشیدی،در نشست امضای قرارداد با کمپنی چینایی
در کابل گفت،که بر اساس این قرارداد، پروسس نفت و فرآورده های نفتی در افغانستان انجام می شود و بر اساس شرایط قرارداد، شرکت قراردادی در سال اول 150 میلیون دالر سرمایه گذاری خواهد کرد. که به مدت 3 سال ادامه خواهد داشت این مبلغ به 540 میلیون دلار خواهد رسید.
ملا عبدالغنی برادر،معاون اقتصادی  ریاست الوزرا در مراسم امضای قرارداد گفت،که در سال گذشته پیشرفت های خوبی در زمینه های مختلف حاصل شده و تلاش های مستمر برای رشد اقتصادی و خودکفایی افغانستان ادامه دارد. وی از شرکت چینی مذکور خواست تا فعالیت های استخراج را بر اساس استانداردهای بین المللی انجام دهد و خدمات عام المنفعه را به مردم منطقه ارائه دهد.وانگ یو سفیر چین در کابل از امضای این قرارداد ابراز خوشحالی کرد و گفت،که این قرارداد برای رشد اقتصادی و توسعه ای افغانستان بسیار مهم است.

سیداحمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button