افغانستانمصاحبه ها

دوسیه‌های نسبتی برخی از رسانه‌های متهم به محکمه فرستاده شد

خواننده‌های گرانقدر

وزارت اطلاعات‌وفرهنگ دوسیه‌های نسبتی برخی از رسانه‌های متهم به خلاف‌ورزی را غرض بررسی و فیصله نهایی، به محکمه فرستاده است.

همکار ما رقیه محمدی این موضوع را در گفتگویی با مولوی عبدالحق حماد رئیس نشرات وزارت اطلاعات‌وفرهنگ به ارزیابی گرفته است، که فشرده آن تقدیم شما می‌گردد.

وزارت محترم اطلاعات‌و‌فرهنگ شماری از رسانه‌ها را نسبت تخطی‌های رسانه‌ای، به محکمه معرفی نموده است. ممکن است توضیح دهید، که کدام رسانه‌ها از جانب شما به محکمه معرفی شده‌اند؟

پاسخ:

این رسانه‌ها از یک طرف باقیات مالیاتی خویش را تصفیه نکرده‌اند، از جانب دیگر جوازهای فعالیت خویش را تمدید نکرده‌اند و در کنار آن برخلاف نظام به تبلیفات سوء و نادرست می‌پردازند. این رسانه‌ها صوتی و تصویری نه بلکه رسانه‌های دیجیتلی و چاپی‌اند، که از بردن نام ایشان در اینجا خودداری می‌کنم، البته پس از فیصله محکمه، همه چیز برای شما روشن خواهد شد.

پرسش: آیا جرم این رسانه‌ها تبلیفات علیه نظام است؟

پاسخ: یک بخش تخطی‌های آنها مخالفت غیر قانونی با نظام است، اما تخطی‌های دیگر نیز دارند. شکایات زیادی از آدرس مردم عنوانی ما و کمسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ها مواصلت ورزیده بود. ما بارها از این رسانه‌ها خواستیم تا مشکلات خویش را که شامل باقیداری‌های مالیاتی و جوازهای نشراتی می‌شود، حل و فص کنند، اما با دریغ که هیچ‌گونه توجهی در مورد نکردند. ما می‌توانستیم، از آدرس کمیسیون نیز در مورد آنها تصمیم اتخاذ نماییم، اما موضوع را از جهتی به محکمه فرستادیم تا یک فرصتی دیگر نیز برای آنها مساعد گردد، که اگر خواسته باشند بنا بر توصیه محکمه، مشکلات خویش را حل کنند، این در حالی است که تاکنون هیچ نوع اقدامی از جانب آنها صورت نگرفته است.

پرسش:

این رسانه‌ها در کدام کشورها فعالیت می‌کنند؟

پاسخ:

اکثر ایشان از کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند.

پرسش:

وزارت اطلاعات‌وفرهنگ چگونه صلاحیت لغو جوازهای آنان را دارد؟

پاسخ:

از لحاظ قانون هر مرجعی که صلاحیت اعطای جواز را داشته باشد، صلاحیت لغو آن را نیز دارد، اما بمنظور هر چه قانونی‌تر شدن این پروسه، خواستیم تا از طریق محکمه در مورد آنها تصمیم نهایی اتخاذ گردد.

پرسش: رسانه‌هایی‌که در خارج‌اند و برای تکمیل نمودن اسناد خویش به وزارت نیامده‌اند، چگونه به محکمه حاضر خواهند شد؟

پاسخ:

ما برای ایشان گفته‌ایم که می‌توانند، برای خود وکیل مدافع بگیرند و از وزارت محترم عدلیه در مورد کمک بخواهند، اما آنها حاضر به گرفتن وکیل مدافع نیز نشدند. ما این موضوع را به نهادهای رسمی مدافع حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها محول کردیم، تا آنها در محکمه منحیث وکلای مدافع این رسانه‌ها حضور یافته و از آنها دفاع نمایند، که در جلسه‌ی آینده محکمه، آنها منحیث وکلای مدافع این رسانه‌ها حضور خواهند یافت.

پرسش:

آیا پس از محکمه، فعالیت آنها متوقف خواهد شد؟

پاسخ:

این رسانه‌ها در اصل هیچ‌گونه تعهدی به افغانستان و مصالح علیای کشور ندارند، به هیچ اصلی از ژورنالیزم حتی معیارهای جهانی ژورنالیزم باور ندارند. در کشورهای خارجی فعالیت دارند و گمان می‌رود، که از جانب دشمنان افغانستان برای آنها پول وامکانات داده شود. هرگاه محکمه جواز آنها را لغو کند، دیگر اجازه فعالیت را نخواهند داشت.

پرسش:

هرگاه پس از فیصله محکمه نیز آنها به نشرات خویش از خارج ادامه دهند، شما چگونه جلو آنها را خواهید گرفت؟

پاسخ:

درست است؛ که ما در این عرصه آنقدر دست قوی نداریم، شما می‌دانید، که شماری از رسانه‌ها در خارج از کشور بر علیه نظام فعالیت می‌کنند، و کشورهای جهان تاحال جلو آنها را نگرفته‌اند.

اما با روشن شدن سرنوشت این رسانه‌ها، مردم افغانستان خواهند دانست، که اینها نیز رسانه‌های مسلکی و متعهد نبوده، بلکه ابزار دست بیگانگان و دستگاه‌های تبلیفاتی‌اند. البته زمانیکه روابط امارت اسلامی با دیگر کشورها بهتر گردد، ما از راه‌های قانونی به محاکمه آنها خواهیم پرداخت.

پرسش:

شما تاکید داشتید که این رسانه‌ها بر علیه منافع ملی فعالیت داشته و اصلاح نشده‌اند، آیا محکمه به منظور لغو آنها دایر می‌گردد، یا بمنظور اصلاح؟

پاسخ:

هدف نخست ما اصلاح آنهاست، از این جهت ما به محکمه مراجعه کردیم، تا اگر راهی برای اصلاح باقی‌مانده باشد، از دست نرود، اما در صورتیکه اصلاح نشوند، طبعا ملغی خواهند شد.

نکته دیگر اینکه این رسانه‌ها آنقدر مهم و تاثیرگزار هم نیستند، اما این روش قانونی را از جهتی اختیار کرده‌ایم، تا درس عبرتی برای برخی از رسانه‌های دیگر نیز باشد، که با مصارف گزاف، در خارج از کشور به نشرات تصویری و صوتی می‌پردازند. آنها نیز بدانند، که در صورت دوام فعالیت خلاف ارزش‌های ملی و کار برای دیگران، با اینگونه روش‌های قانونی روبرو خواهند شد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button