افغانستانگزارش ها

ای که دستت می رسد دستی بگیر

جمعی از جوانان رضا کار، کار زار کمک به نیازمندان را در کابل به راه انداخته اند این گروه جوانان رضا کار به صد خانواده مواد سوخت از قبیل دو بوری ذغال سنگ و مقداری از چوپ می‌باشد.
محمد رضا که یکی از جوانان رضا کار است، در مورد این اقدام شان می گویند: ” من بسیار خوشحال استم که بالاتر از صد خانواده را تحت پوشش قرار دادیم و برنامه ها دیگر هم در نظر داریم که به خانواده ها در اینده توزیع خواهیم کرد اما در برنامه بعدی ما مواد غذایی هم شامل میشود. تعداد نیازمندانی که این کمک ها را دریافت کرده اند در جاده ها دست فروشی یا هم گدایی میکردند.”
زمستان سرد، بی کاری، از جمله عوامل است که دامنه فقر را بیشتر از قبل هموار کرده و مردم افغانستان بیشتر به آن دامن گیر شده اند. با این حال قطع کمک های جامعه مبنی بر منع کار زنان در موسسه های امداد رسان دامنه این فقر را برای خانواده نیازمند افغان تشدید کرده است.
مریم نام دارد و از جمله کسانی است که برای دریافت کمک از طرف این مجموع جوانان رضا آمده است با بیان وضع بد اقتصادی اش می گوید: “مشکلات زیاد دارم طفلک هایم مریض هستند در هوا سرد با طفل ها خود زیر سندلی می‌گذرانیم و مقدار پولی که از گدایی پیدا میکنم نان یخ میخرم اگر نان میخرم بوره میماند اگر بوره میگیرم نان را خریده نمی توانم روغن و آرد را به آسانی خریده نمی توانم.”

قطع و بسته شدن تعدادی از موسسه های امدادی در افغانستان باعث شده است که، زندگی مشقت بار برای افغانستان رقم بخورد و مردم ناگزیر با چند لقمه ای نان که کفایت زندگی شان را نمی کند دراین هوای سرد زندگی خود را سپری کنند. محدثه یکی دیگر از نیازمندان است که حکایت تلخی از زندگی خویش دارد چنین می گوید: ” من در فرق گوه زندگی میکنم و بیشتر از سه ماه است که کراییه خانه را داده نتوانستم سوخت زمستان ،برق ،و اب،نداریم به بسیار مشکلات زندگی میکنم بچه جوان ندارم که کار کند هر کس می تواند به ما کمک کند .”
گفتنی است که،

بر بنیاد آمار ها سردی این زمستان در یک هفته اخیر جان حدودی صد تن را در افغانستان گرفته است و سازمان نجات کودکان در افغانستان طی گزارش تازه ای بیان کرده است که ده میلیون کودک را درین کشور با تهدید گرسنگی روبرو بوده و تقریبا نود هفت درصد مردم افغانستان به غذایی کافی دسترسی ندارد .

ویدا ابدالی – خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button