افغانستانگزارش ها

تخریبات اطراف دریای آمو منجر به فاجعه‌ی بشری در کشور شده است

وزارت خانه‌های معادن و پطرولیم، زراعت، آبیاری و مالداری، امور سرحدات، اقوام و قبایل، وزارت آب و انرژی به منظور جلوگیری بیشتر تخریبات دریای آمو خواهان کمک از نهادهای مددرسان جهانی هستند.

 

به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز سه شنبه، ۱۱ دلو سال جاری وزارت خانه‌های مذکور طی کنفرانس مشترک، از اقدامات ا.ا.ا به هدف جلوگیری از تخریبات بیشتر دریای آمو، نشستی را در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت در کابل برگزار کردند.

 

درآغاز این نشست مولوی عطاالله عمری، وزیر  زراعت، آبیاری و مالداری ا.ا.ا ضمن امتنان از فعالیت رسانه‌ها در کشور گفت «بنابر راپورهای مکرر از  تخریبات دریای آمو به کابینه ا.ا.ا تصمیم اتخاذ شد، تا هیاتی متشکل از چندین وزارت به ساحات آسیب دیده رفته و از نزدیک دیدن کنند».

 

او گفت: «در ساحات آسیب دیده ده‌ها خانه، مساجد، مکاتب و مدارس زیر آب شده و صدها جریب زمین، باغ‌ها نیز در عمق آب فرو رفته، نه نانی است برای خوردن و نه آبی است برای نوشیدن و نه کلینکی است برای درمان».

 

وی همچنان افزود: «این دریا ۲۵ کیلومتر به داخل خاک افغانستان تخریبات‌ آن پیشروی کرده است».

آقای عمری، ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های مؤسسات مددرسان در کشور، از تمام بازرگانان، دونران و سرمایه‌داران خواست تا برای این مردم  آسیب دیده که همه‌ی دار و ندار شان را از دست داده اند، کمک و همکاری نمایند.

 

مولوی محمد اسماعیل غزنوی، معین وزارت امور، سرحدات، اقوام و قبایل ا.ا.ا گفت: «در اثر جریانات شدید آب در دریای آمو صدها خانه، اماکن مقدس، مدارس، مکاتب و زمین‌های زراعتی به کام دریا فرورفته و ده‌ها هزار خانواده آواره شده اند»٠

 

غزنوی افزود که، بیشتر ساحات ولسوالی چاه آب تخار الی ولسوالی خماب در جوزجان آسیب پذیر شده اما آمار دقیق از خانواده‌های متضرر ارایه نکرد.

آقای غزنوی در ادامه گفت که، ا.ا.ا به تنها قادر برای مهار و جلوگیری از تخریبات بی‌سابقه دریای آمو نبوده، او از تمام مؤسسات مددرسان بویژه کشور‌های اسلامی خواست تا با ا.ا.ا برای جلوگیری از این فاجعه‌ی انسانی  همکاری لازم نمایند.

 

انجنیر مجیب‌الرحمن عمر، معاون وزارت انرژی و برق گفت: «تیم‌های تخنیکی و مسکلی جهت ارایه آمار دقیق و کمک به سیلاب‌زدگان در ساحه حضور دارند».

او گفت که، با سرازیر شدن سیلاب‌ها در دریای آمو چندین ولایت از جمله بدخشان، تخار، جوزجان، بلخ، کندز  آسیب جدی رسیده، حتی ولسوالی درقد به جزیره تبدیل شده که ساکنان این ولسوالی توسط قایق به آنسوی دریا عبور و مرور می‌کنند.

 

وی در ادامه‌ی سخنانش از تمام مؤسسات امداد رسان، نهادهای خیریه‌ی ملی و بین‌امللی خواست که برای مردم آسیب پذیر که در این فصل سرما دربی پناهی به‌ سر می‌برند، کمک نمایند.

 

انجنیر سلطان محمد زبیر، رئیس دفتر وزارت مالیه نیز با ابراز نگرانی از وضعیت سیلاب‌زدگان گفت: «ما از کشورهای دوست و از تمام ملت مسلمان می خواهیم با مردم الم دیده‌ی افغانستان همکاری لازم نمایند».

در ضمن آقای زبیر، از تمام مسؤولین پروژه ها که در حکومت پیشین کار می‌کردند خواست که، برای اتمام پروژه‌های خویش در کشور دو باره فعالیت‌های‌ شان را از سر بگیرند.

 

شیخ ضیاالرحمن آریوبی، معاون وزارت معادن و پطرولیم ا.ا.ا گفت: «امارت اسلامی افغانستان متعهد برای حفاظت از معادن و منابع زیر زمینی درکشور است و برای کاهش فقر و تنگدستی مردم   کار اخراج برخی معادن را در کشور نیز آغاز کرده است»

 

وی اظهار داشت که، کابینه‌ ا.ا.ا بودیجه‌ی را برای رسیدگی به متضررین این رویداد در نظر گرفته اما از مقدار معین آن سخن نزد.

 

او در ضمن سخنان‌اش از وضعیت سیلاب زدگان در ولایات مختلف بویژه آسیب‌دیدگان دریای آمو ابراز  نگرانی کرد و از همه‌ی نهاد های خیریه‌ی ملی و بین‌الملی خواستار همکاری در این زمینه شد.

 

شمین نجرابی  خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button