افغانستانگزارش ها

گرامی داشت از هشتمین سالروز شهادت شهید مصباح و پرده برداری از جنایات محمد محقق.

مرکز فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبیان، از هشتمین سالروز شهادات “شهید سید علی اکبر مصباح و یاران اش ” در دفتر مرکزی کابل گرامی داشت به عمل آورد.

 

به گزارش آژانس خبری توانا؛ امروز پنجشنبه، ۱۳ دلو ۱۴۰۱ «مرکزی اجتماعی و فرهنگی تبیان» طی محفلی از هشتمین سالیاد شهادت “شهید سید علی اکبر مصباح و هشت تن از یارانش” و از پنجمین سالگرد “شهدای حمله تروریستی علیه دفاتر مرکزی مرکز تبیان و خبر گزاری صدای افغان (آوا)” در کابل تجلیل کرد.

این محفل با تلاوت ایات الهی آغاز گردید، سپس سخنرانان پیرامون جایگاه شهید، پرده برداری از چگونگی به شهادت رسیدن شهید مصباح و جنایات های متقبل شده توسط محمد محقق بر علیه هزاره ها سخن گفته شد.

اولین سخنران این برنامه، حجت الاسلام والمسلمین یار محمد رحمتی، مسؤل فعالیت های فرهنگی مرکز تبیان بود که، از جایگاه شُهدا نزد خداوند بر اساس آیات قرآن کریم سخن به میان آورد و افزود شهید مصباح و یارانش، و همچنان شهدای دفتر مرکزی تبیان همانند نور با شهادت شان بر سایرین روشنایی بخشیدند.

مهمترین و اصلی ترین قسمت این محفل را سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، مؤسس و مسؤل عمومی مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان تشکیل می داد که، بر علاوه سخنرانی در مورد شخصیت منحصر به فرد شهید مصباح، برای اولین بار اسامی قاتلین این شهید را فاش نمود. آقای حسین مزاری، که قسمت عظیم از سخنان اش را در مورد جنایات مرتکب شده محمد محقق در قبال مردم و روشنفکران قوم هزاره ایراد نمود، گفت: من میخواهم برای اولین بار در این مجلس اعلان نمایم که قاتل شهید سید علی اکبر مصباح و یارانش در شهر مزار شریف، حاج محمد محقق بوده است و این حمله به دستور خود شخص محقق اتفاق افتاده است.

مسؤل عمومی مرکز تبیان، افزود: محمد محقق، صد ها شهروند و روشنفکران هزاره را از دوران جنگ های داخلی تا دوران دولت جمهوریت به قتل رسانیده است. آقای مزاری اضافه نمود: محمد محقق چهره تاریخ جهاد و هزاره ها را سیاه نموده است و از ۱۰۰% شهدای هزاره، ۸۰% به دستور این رهبر هزاره ها ترور شده اند. حسینی مزاری، در ادامه سخنانش ابراز نمود که خداوند خون پاک شهید مصباح را بی پاسخ نگذاشت و درست چهل روز بعد از شهادت این بزرگ مرد، «حزب وحدت اسلامی افغانستان» انشعاب یافت و بعد ها هر تکه از حزب به جان هم افتادند. آقای مزاری همچنان از شخصیت شهید مصباح سخن به عمل آورده و شهادت وی را ضایعه ای بزرگ ملی عنوان نمود و گفت: جامعه امروز افغانستان به شخصیت همچون شهید مصباح نیاز مبرم دارد.

مسؤل عمومی مرکز تبیان، خطاب به مردم هزاره گفت: محمد محقق نمی تواند از ترکیه خود را داعیه دار ملت و مردم هزاره بخواند، و ادامه داد: محقق دست اش به خون صد ها شهروند پشتون، تاجیک، هزاره، ازبیک و سایر اقوام آلوده است و باید زودتر از این ها جلا وطن می شد. آقای حسینی مزاری، ادامه داد: در آینده نزدیک مطالب زیادی را راجع به جنایات حاج محمد محقق، افشا خواهد نمود و از همه همفکران و اطرافیان محقق خواست تا از بودن در کنار این چهره جنایت کار پرهیز کنند و از شخصیت های جدا شده از کنار محمد محقق سپاسگزاری نمود.

حجت الاسلام حسینی مزاری، در ادامه سخنان خویش راجع به مسایل سیاسی روز مملکت پرداخت و با اشاره به روابط تیره این روز ها میان پاکستان و افغانستان، از دولت پاکستان درخواست نمود تا بر اساس منافع ملی کشور شان با افغانستان تعامل نمایند نه اینکه بر اساس خواست های آمریکا با افغانستان تقابل کنند. این شخصیت فرهنگی و علمی کشور از احتمال حضور دوباره آمریکا در منطقه ابراز نگرانی نمود و گفت همه نا امنی های گذشته و فعلی منطقه و کشور زیر سر سیاست آمریکا می باشد و از دولت ا. ا. افغانستان خواست در روابط خارجی و بین المللی خویش بسیار با تدبیر عمل نمایند همانطوریکه در حال حاضر عمل میکنند.

محفل گرامی داشت از شهدا، در نهایت با پخش ویدیویی راجع به چگونگی شهادت حدود پنجاه شهید در دفتر مرکزی تبیان، و چگونگی این حمله و واکنش ها به این حمله به پایان رسید.

 

حسین رسولی

خبر گزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button