افغانستانمقاله

نگرانی های بی مورد ونشست های بی نتیجه

مقامات روسی میگویند ، مسکو هفته آینده میزبان پنجمین نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود.
ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان که مدیر دوم سیاسی آسیا در وزارت امور خارجه این کشور نیز هست، میگوید که مشاوران شورای امنیت ملی هند، چین و پاکستان نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.
اگرچه مقامات روسی و ضمیر کابلوف هنوز جزئیاتی از دستور کار این نشست ارائه نکرده اند، اما مشاوران امنیت ملی آسیای میانه و چند کشور دیگر منطقه در نشستی که در دسامبر سال گذشته در تاجیکستان برگزار شد ، از استقرار مجدد امارت اسلامی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و مرزهای خود با افغانستان را به دلیل حملات احتمالی گروه داعش خطرناک خواندند.
پس از به قدرت رسیدنا.ا.ا.ا در افغانستان، جلسات متعددی در سطح منطقه مانند نشست های تهران، دهلی، اسلام آباد و مسکو در مورد افغانستان برگزار شد.
وضعیت امنیتی و نگرانی های ناشی از افغانستان در تمام جلسات فوق مورد بحث قرار گرفته است، اما عدم حضور دولت افغانستان ، این جلسات را بی نتیجه ساخت، زیرا افغانستان جهت و محور اصلی فرضیات و نگرانی های آنان است. نماینده افغانستان می تواند تصویر واقعی از واقعیت های زمینی در کشور را ارائه دهد زیرا حاکمیت و قدرت دولت افغانستان و گروه های شورشی چون داعش به دولت افغانستان بهتر معلوم است.
نیود نماینده افغانستان در نشست هاییکه موضوع انرا وضعیت امنیتی افغانستان و نگرانی از ناحیه فعالیت گروه های چون داعش تشکیل میدهد ، مانند انست که مسابقه فوتبال بدون داور بر گزار گردد و پایان یابد.
نگرانی این کشورها از داعش یا گروه خوارج روز به روز در حال افزایش است زیرا از حقایق و توان این گروه مطلع نیستند.
برای جهانیان معلوم است که در زمان حکومت دولت قبل، علیرغم حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، ناتو و نیروهای امنیتی دولت قبل نتوانستند داعش را قاطعانه شکست دهند. اما مراکز اصلی داعش در چند منطقه مهم افغانستان از جمله ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار، ولسوالی دزراب ولایت جوزجان، ولسوالی المار ولایت فاریاب و برخی از مناطق ولایت کنر که سنگرهای اصلی این گروه خوانده می شدند. توسط مجاهدین ا.ا.ا. فتح شد و مراکز آن برای همیشه ویران شد.
در یک سال و نیم گذشته بر همگان ثابت شده است که دولت فعلی تنها دولتی است که بر تمام جقرافیای افغانستان حاکمیت کامل دارد و داعش حتی یک وجب خاک را تحت کنترل ندارد.
نگرانی مسکو و برخی کشورهای آسیایی در شرایط کنونی ممکن است دو ریشه داشته باشد:
اول اینکه آنها از وضعیت افغانستان آگاهی کامل ندارند زیرا دولت افغانستان در جلسات آنها حضور ندارد.
دوم، ممکن است آنها بخواهند حکومت افغانستان را برای پذیرش خواسته هایشان تحت فشار سیاسی قرار دهند.
اگر بحث فشار سیاسی و مطالبات غیرقانونی مطرح شود، حکومت یک ونیم ساله امارت اسلامی ثابت کرده است که هیچ فشار و تظاهر نمی تواند موضع حکومت افغانستان را تغییر دهد، بلکه تنها راه، اینست که با افغانستان منحیث یک کشور مساوی الحقوق ، در تمام عرصه ها صحبت و مفاهمه صورت گیرد.
اگر دلیلی برای بی اطلاعی از وضعیت افغانستان وجود دارد، باید نماینده واقعی افغانستان را در جلسات خود بگنجانند تا حقایق و واقعیت ها را برای آنها توضیح دهند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button