افغانستانگزارش ها

پوهنتون کابل به همکاری وزارت تحصیلات عالی کشور ابتکار کرد

پوهنتون کابل به همکاری وزارت تحصیلات عالی «کنفرانس ملی تقویت تحصیلات عالی افغانستان» را با اشتراک مسوولان بلند رتبه‌ی وزارت تحصیلات عالی و مقام‌های ا.ا.ا در ساختمان جدید ادیتوریم پوهنتون کابل برگزار کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری توانا، امروز سه شنبه، ۲حوت سال جاری دانشگاه کابل به همکاری و مشورت وزارت تحصیلات عالی کنفرانسی را تحت نام «کنفرانس ملی ‌تقویت تحصیلات عالی افغانستان» در پایتخت برگزار کرد.

درابتدای این کنفرانس اسامه عزیز، رییس پوهنتون کابل هدف از تدویر این گردهمایی را تشریک مساعی‌ی اهل خبره، دانشمندان و مبارزه با چالش‌ های موجود در زمینه‌ی‌های تعلیمی و تحصیلی در کشور عنوان کرد.

او گفت: «ما در سال جاری بیشتر  از ۵۰ مقاله‌های علمی و تحقیقی دریافت از پوهنتون‌ها دریافت  کرده‌ایم که هدف از این مقاله‌ها ارتقای ظرفیت‌ها و گواه خدمت دانشمندان کشور می‌باشد».

او افزود: «مقالات پوهنتون‌های کندهار، دایکندی، مزارشریف، بدخشان در درجه عالی عالی قرار داشته و در ضمن بیش از ۲۵ مقاله علمی و تحقیقی از سوی پوهنتون‌های خصوصی ارسال شده که خدمات همه‌ شان قابل تمجید است».

لطف الله خیرخواه، معیین وزارت تحصیلات عالی گفت:«تحصیلات عالی محور ترقی و پیشرفت هر جامعه است طوری‌که معارف تنها تدریس می‌کند اما تحصیلات عالی روی شخصیت سازی، ارتقای ظرفیت کار می‌کند، اگر دولت به سیستم تحصیلات توجه جدی نکند سبب زوال حکومت می‌شود».

عتیق الله عزیزی، سرپرست وزارت اقوام و قبایل گفت که، وقت آن است که همه‌ی افغان‌ها دست به دست هم بدهیم و برای عمران میهن خویش سعی کنیم.

وی در ادامه‌ افزود که، غرب با مصرف یک تریلیون دلار برای استحکام افکار خود در افغانستان ناکام ماند.

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه گفت: «ا.ا.ا برای ترقی و آبادی کشور از راه فراگیری علم و معرفت متعهد بوده و همه‌ی بخش‌های علوم اسلامی و عصری برای ترقی کشور مهم می‌باشد».

او در ادامه‌ی سخنان‌اش گفت که، در بیست سال گذشته افغانستان دارای یک سیستم منظم تعلیمی و تدریسی نبوده که بتواند ضروریات جامعه‌ را مرفوع بسازد.

او در ادامه‌ی انتقاد‌هاش از کارکردهای دانشگاه‌های خصوصی در کشور مبنی بر عدم تطبیق مواد درسی‌ی منظم، مفید و در تطابق به تکنالوژی‌ جدید نبود فعالیت‌های عملی برای دانشجویان سخن زد.

وی گفت که، دانشگاه‌های خصوصی با جمع آوری پول دانشجویان را فارغ التحصیل می‌سازند.

شیخ ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی ا.ا.ا ضمن قدردانی از دانشمندان کشور به ادامه‌ی همکاری آنان تاکید کرده و از آنان خواست که در این مرحله‌ حساس کشور را تنها نگذارند.

این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که، پس از رویکار آمدن حکومت سرپرست در کشور بیشتر دانشمندان و اهل خبره افغانستان را ترک کرده و به کشور‌های مختلف جهان راهی مهاجرت را در پیش گرفتند.

 

شمین  نجرابی  خبرگذاری  توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button