افغانستانگزارش ها

عفونت تنفسی در میان کودکان افغانستانی دو برابرافزایش یافته است

یونیسیف از افزایش بی پیشینه کودکان مبتلا به عفونت‌های شدید تنفسی در افغانستان ابراز نگرانی می کند و می گوید در این زمستان کودکانی که به مشکلات تنفسی شدید مبتلا شده اند دو برابر افزایش یافته است.

ابراهیم هفت ماهه که مبتلا به عفونت ریه است در آغوش مادرش گریه میکند و بی قرار است، بی‌بی گل مادرش، اشک هایش را پاک میکند، اما نمیتواند او را آرام کند.

بی بی گل مادر ابراهیم میگوید: «ابراهیم بیش از یک هفته است که بیمار است. تب، سرفه، اسهال و عفونت گوش دارد. ابتدا او را به شفاخانه ولایت لوگر بردیم. بعد از این که سه روز در آنجا مداوا کردند، حالش بهتر نشد. داکترها گفتند که او را به کابل ببریم.»

 

بی بی گل از روستای میخیل لوگر، برای درمان فوری ابراهیم کوچک به کابل آمده است. او مجبور شد چهار بار موتر عوض کند، تا به شفاخانه برسد. وضعیت اقتصادی بی بی گل خوب نیست.

 

به گفته یونیسیف، تنها در دسامبر امسال ۲۵ هزار مورد عفونت تنفسی در میان کودکان افغانستان گزارش شده است، که در مقایسه با آمار سال گذشته و ۳ سال پیش ۲ برابر شده است.

 

یونیسف میگوید که بر اساس برآوردهای خود، در حدود ۹۰ هزار کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه شدید و ۲،۳ میلیون کودک از سوء تغذیه متوسط تا شدید رنج می برند.

 

یونسیف افغانستان را با یک بحران شدید اقتصادی روبه‌رو دانسته، گفته است که بیشتر خانواده ها در این زمستان به دلیل مشکلات اقتصادی توان گرم ساختن خانه ها و تهیه غذای کافی ندارند نبود اقتصاد خوب این بحران را شدید کرده است.

ویدا ابدالی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button