افغانستانگزارش ها

اتحادیه صنعت دوایی و محصولات صحی افغانستان سالانه مقدار زیادی دوا های بی کیفیت و غیر قانونی وارد کشور می‌شود.

اتحادیه صنعت دوایی و محصولات صحی افغانستان مدعی است که سالانه به مقادیر زیاد ادویه بی کیفیت و خلاف نورم وارد بازارهای کشور می شود.
این اتحادیه امروز نشستی را به منظور جلوگیری از تورید ادویه بی کیفیت، غیر قانونی، قاچاقی و همچنان به منظورحمایت از تولیدات داخلی برگزارکرد.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز سه شنبه 15 حمل سال 1402 هجری خورشیدی داکترسلطان احمد تره کی رئیس شرکت سنو فارما و انجنیرنورپاچاه رئیس شرکت ادویه سازی ستندرد فارما به نماینده گی از اعضای اتحادیه صنعت دوایی و محصولات صحی افغانستان گفتند: ادویه بی کیفت بطور قاچاق وارد بازارهای کشور می شود.
به گفته آنان؛ سالانه به ارزش یک ملیارد دالر ادویه که شامل پنج هزار قلم دوا می باشد وارد کشور میشود، این رقم را نشان می دهد که افغانستان یک بازاروسیع فروش دوا است و تقاضا مردم بیشتر است، روند عرصه دوا در کشورضرورت به یک مدیریت سالم دارد.که خوشبختانه دراین زمینه اداره ملی غذا وادویه طرح جامع را مدنظر گرفته است.
آنها تاکید دارند،که در افغانستان فابریکه های تورید دوا، برای تورید هر قلم دوا جواز رسمی دارد که بعد از تورید از طریق دولت قابل تایید قرار گرفته و بعدآ وارد بازار های کشور می شود.
اعضای این اتحادیه در پیامی از ام ارت اسلامی می خواهند که جلو قاچاق ادویه گرفته شود زیرا قاچاق بی حد ادویه در بازار های کشور ممکن تورید داخلی کشور را به رکود مواجه کند.
درهمین حال مفتی فیض محمد رئیس صنایع خفیفه وزارت تجارت گفت: در حال حاضر 91 فابریکه دوا سازی درکشور موجود است که ازجمله 76 فابریکه فعالیت دارد ومتباقی درحال احیا وباسازی قرار دارد.
به گفته وی سال های قبل 160 قلم ادویه تورید می شد؛اما درحال حاضر با آمدن ام ارت اسلامی 630 قلم ادویه درداخل کشور ساخته می شود وتلاش داریم که درسال جاری تولید ادویه درکشور را به بیش از هزار قلم افزایش یابد.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button