افغانستانگزارش ها

از روز جهانی آگاهی از ماین‌ها و معاونت در امور ماین پاکی تجلیل شد

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در هماهنگی با برنامه ماین پاکی، طی محلی از روز بین المللی آگاهی از ماین‌ها و معاونت در امور ماین پاکی در کشور، امروز در هتل انترکانتینیتال کابل تجلیل به عمل آورد.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز سه شنبه، 4 اپریل، 2023 که مصادف است با روز جهانی آگاهی از ماین‌ها و معاونت در امور ماین پاکی، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث با همکاری برنامه‌ ماین پاکی درکشور طی محفلی در پایتخت از آن بزرگداشت کردند.
قاری نورالدین مصباح، رییس انسجام و هماهنگی تضعیف ماین‌ها در کشور هدف از تجلیل این روز را تشریک مشکلات، دریافت راه حل و جمع شدن زیر یک سقف جهت مبازره برای ساختن یک افغانستان عاری از ماین اعلام کرد.

وی گفت که، اداره ماین پاکی در کشور یک مؤسسه غیر سیاسی بوده که از آغاز فعالیتش تاکنون با داشتن بیش از 75500 پرسونل توانسته 33000  ماین ضد وسایل، 2.2 ملیون مواد منفجر ناشده، 4944 عدد ماین دست‌ ساخته را به طور مصؤن در سراسر کشور از بین ببرد.
و برای بیش از 24.2 ملیون از کودک و بزرگ‌ سالان برنامه‌های آگاهی‌دهی را راه اندازی کرده است.
وی افزود که، در سال گذشته بیش از 100 کیلومتر مربع در سراسر کشور از وجود ماین پاک گردیده و در سال روان 1200 کیلومتر مربع ساحه‌ی مشکوک ثبت شده و تلاش می‌شود در سال آینده از وجود ماین پاک شوند.
داکتر فاروق اعظم، رییس معادن و انرژی کشور گفت که، افغانستان چهل سال جنگ را سپری کرده و کشور های متجاوز در افغانستان مسوول ماین گزاری در افغانستان بوده و باید جامعه جهانی برای محو ماین‌هایی که جان مردم را تهدید میکنند برای منهدم کردن آنها اقدام و همکاری کند.
او گفت: جامعه جهانی باید محدودیت‌های خویش را لغو کرده و مؤظف است که مسوولیت خود را در قبال مردم افغانستان ادا کند.
در اخیر برای شماری از کارمندان اداره‌ی ماین کشور لوح تقدیر اهدا گردید و از کارکرد آنان تقدیر به عمل آمد.

این محل در حالی بزرگداشت می‌شود که افغانستان با سپری کردن بیش از چهل سال جنگ و ناامنی در  بیشتر مناطق آن ماین‌ها باقی مانده و هزاران نفر درپی منفجر شدن این ماین‌ها معلول گردیده اند.

شمین نجرابی  خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button