افغانستانجهانگزارش ها

قدم بزرگ دیگر در راستای تعامل با جهان

سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان در دیدار با وزیر معادن و پطرولیم افغانستان از آمادگی این نهاد برای همکاری با وزارت معادن و پترولیم امارت اسلامی افغانستان اطمینان داد .
درین دیدار ، نخست مولوی شهاب‌الدین دلاور وزیر معادن و پترولیم افغانستان گفت که امارت اسلامی تلاش دارد تسهیلات بیشتری در بخش معادن ایجاد کند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش ایجاد گردیده و شفافیت، سرعت و تحرک لازم تأمین گردد.
همچنان درباره منابع طبیعی افغانستان، فعالیت‌ها، عواید، شفافیت، حاکمیت ملی و امنیت این کشور توضیحات لازم ارایه نمود .
پس از انکه دو طرف درباره موضوعات مختلف به ویژه وضعیت کنونی کشور، نیازها و راه حل مشکلات بحث و تبادل نظر کردند، سفیر اتحادیه اروپا در کابل از امادگی اتحادیه اروپا برای کار در بخش معادن افغانستان خبر داد.
پس از انکه امارت اسلامی به قدرت رسید ، در سال ۱۴۰۱خورشیدی ، به تعداد ۸۰ معدن کوچک و متوسط و دو معادن بزرگ به قرارداد داده شده است.
قراردادهای سمنت و مواد خام ولایت کندهار و تیل قشقری در نتیجهٔ داوطلبی آزاد با سکتور خصوصی عقد گردیده همچنان برای تمویل کانال قوش تیپه، وزارت معادن زغال‌سنگ بلخاب ولایت سرپل را به شرکت انکشاف ملی به قرارداد داده است.”

در این قراردادها معدن‌های مرمر، گچ خام، تراورتن‌ها، فلورایت، نمک، سرب و معادن دیگر شامل اند.

حکومت افغانستان ، با صادر کردن ۵۸۴۴۷۰ کیلوگرام ‌سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۲۲ میلیون افغانی عواید به دست آورده‌است.

به اساس معلومات وزارت پطرولیم و معادن ، در سال روان ۱۷ میلیارد افغانی عواید بدست امده که در مقایسه با سال گذشته ، ۵۸۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اتحادیه ارو در یک ونیم سال گذشته ، ناظر اوضاع و احوال افغانستان بوده و در زمره انانی قرار داشت که افغانستان را تحت فشار های گوناون قرار میدادند اما در یک سال و نیم گذشته با دیدن کار، اجراات وتلاش وزارت معادن و پطرولیم امارت اسلامی ، شیوه قرار داد بستن و همچنان شفافیت در کار این قرار داد ها ، به این نتیجه رسیده است که باید دربخش معادن و پطرولم افغانستان با وزارت معاون و پطرولیم همکاری نماید.
این امر از یک سو تحول بزرگ و خوش ایند برای افغانستان است که با اخلاص درپی تامین روابط با کشور های جهان و گسترش تعاملات سیاسی ، اقتصادی با انها میباشد و از جانب دیگر یک تغیر چشمگیر در سیاست های جهانی پیرامون برخورد و تعامل با حکومت افغانستان است زیرا این امر بیانگر ایجاد اعتماد میان اتحادیه اروپا و حکومت افغانستان است .
این اظهارات سفیر اتحادیه اروپا نشان میدهد که افغانستان توانسته است با کار گیری سیاست های مناسب ومعیاری در بخش معادن ، اعتماد و توجه جامعه اروپا را بدست اورد که یک قدم مهم در بعد فعالیت های اقتصادیست.
گسترش فعالیت های اقتصادی و اعتماد دوجانیه ، میتواند راه گشای روابط سیاسی و دپلوماتیک گسترده میان افغانستان و کشور های عضو اتحادیه اروپا نیز باشد زیرا تمام کشور ها بر اساس منافع دوجانبه با هم داخل معاملات سیاسی میشوند و اساس روابط دپلوماتیک میان کشور ها را نیز نیاز های دوجانبه درابعاد مختلف به ویژه مناسبات اقتصادی تشکیل میدهد.
دیدار سفیر اتحادیه اروپا و وعده های همکاریش با وزارت معادن وپطرولیم افغانستان مژده خوبی برای بیرون امدن افغانستان از انزوا و داخل شدن در عمق قضایای بین المللیست .
تحولات تازه نشان میدهد که افغانستان پس ازین افغانستانی نیست که در محاسبات بزرگ جهانی مطرح نباشد و جهان میلی برای تعاملات رسمی با ان نداشته باشد .
اینده نه چندان دور ، ایینه دار تحولات بزرگ و بزرگتری در راستای گسترش روابط افغانستان با جهان در ابعاد مختلف خواهد بود.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button