افغانستانجهانگزارش ها

سفر نخست وزیر قطر به کندهار

نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و هیات همراهش پس از دیدار و گفتگو با مقامات بلند رتبه افغان در کندهار ، دوباره به قطربر گشت.

این هیت با رییس الوزر ملا محمد حسن اخند وشماری از سران حکومتی ملاقات و روی مسایل مهمی از جمله کمک های بشری و تحکیم روابط افغانستان با جهان گفتگو کرد.

تشریف اوری و دیدار بلند رتبه ترین هیت دولتی کشور قطر با سران امارت اسلامی افغانستان از چند نکته نظر دارای اهیمت خیلی ها بزرگ است :

_ قطر به عنوان میزبان گفتگو های مهم و سرنوشت ساز قطر میان ایالات متحده امریکا و امارت اسلامی افغانستان ، نقش کلیدی ای در تحولات و تامین روابط امارت اسلامی افغانستان با کشور های دیگر داشته است.

بدین اساس کشور قطر میتواند در امر تسهیل روابط ، انتقال خواست های دوجانبه و ورسیدن به توافق نظر میان افغانستان و جهان داشته باشد . این اهیمت با برگزاری نشست فوق العاده سازمان ملل متحد پیرامون افغانستان در ماه گذشته ، به مراتب بیشتر شد زیرا این امر به همه جهان روشن شد که سازمان ملل متحد نیز قطر را بهترین گذینه برای انتقال پیام جهان به افغانستان و در مقابل اخذ پیام حکومت افغانستان میداند.

مقامات امارت اسلامی افغانستان بادرک این واقعت ، پیام بهبود و گسترش روابط افغانستان با کشور های منطقه و جهان را با گوش مقامات بلند رتبه قطر رسانیدند.

در مقابل کشور قطر نیز از خواست جهان مبنی بر تعامل با افغانستان ، مقامات امارت اسلامی را اطمینان داد.

اطمینان دوجانبه فوق از یکطرف راه را برای ایجاد اعتماد میان جامعه جهانی و افغانستان باز میکند و از سوی دیگر به کشور قطر فرصت میدهد تا منحیث یک میانجی خوب وارد صحنه عمل گردد.

_ با امدن نخست وزیر و وزیر خارجه قطر به افغانستان ، مقامات امارت اسلامی افغانستان به گونه رسمی از خواست های اجلاس فوق العاده سازمان ملل متحد پیرامون افغانستان ، اگاه شده و در مقابل دیدگاه های خود را به سمع سازمان ملل رسانیدند.بدین گونه دیوار عدم تفاهم و عدم درک مسایل و ارزشهای یکدیگر فرو ریخت و زمینه تشریک نظریات و مباحث میان افغانستان و جهان مساعد گردید.

_ سفر نخست وزیر و وزیر امور خارجه کشور قطر به افغانستان بازگو کننده این واقعیت است که جهان با افغانستان در عمل منحیث یک کشور ازاد ، مستقل و دارای حاکمیت و استقلال سیاسی ، برخورد میکند . این امر پایه نخستین و اساسی برای برسمیت شناختن افغانستان از سوی جهان است.

همانگونه که در برخی از کشور های مهم جهان ، نمایندگی های سیاسی افغانستان به امارت اسلامی سپرده شده است، بقیه کشور ها نیز مناسبات رسمی اعلام ناشده با افغانستان بر قرار کرده و میکنند.

_ مشکل بحران اقتصادی درافغانستان که بیشتر مورد سو استفاده سیاسی برخی از کشور ها قر ار گرفته است ، با میانحگری و ارایه تصویر درست از سوی انکشور به جهان ، تا حد زیادی کاهش خواهد یافت زیرا همانگونه که نخست وزیر قطر نیز یاد اوری کرد ، کشورش به وضعیت ناگوار اقتصادی افغانستان توجه خاصی داشته و از مردم افغانستان حمایت میکند.میانجگری کشوری مانند قطر میتواند تا جلو سو استفاده های سیاسی از وضعیت بشری و کمک های بشری را بگیرد.

با درنظر داشته انچه گفتیم سفر هیت بلند رتبه کشور قطر به رهبری نخست وزیر و وزیر خارجه انکشور به افغانستان ، نوید دهنده حل بسا از مشکلات در عرصه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی در افغانستان است .

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button