افغانستانجهانگزارش ها

سفیر امارات متحده در سازمان ملل و رییس دوره‌ای شورای امنیت در نشست خبری گفت که افغانستان در صدر آجندای شورای امنیت سازمان ملل متحدقرار دارد

لانا نسیبه همچنان گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد ، نشستی در مورد افغانستان برگزار خواهد کرد.

نماینده امارات توضیحی درباره مسایل مورد بحث در نشست اینده شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون افغانستان ارایه نکرد اما گفت که فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ کننده ویژه ملل متحد در امور افغانستان گزارش بررسی خود از وضعیت این کشور را در ماه نوامبر به شورای امنیت ارایه خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به اساس منشور این سازمان دارای وظایف و صلاحیت های کاری مشخص میباشد . این شورا در صورتیکه یکی از کشور ها به تهدید علیه صلح وامنیت جهانی تبدیل گردد ویاهم تجاوز اشکار بالای کشور دیگری داشته باشد ، دست به کار شده تحریم ها ، فشار های سیاسی نظامی و حتی مداخله قانونی نظامی را علیه انها تصویب میکند .

مجمع عمومِ سازمان ملل متحد که صلاحیتی برتر از همه نهاد های این سازمان دارد، میتواند درنتیجه بررسی های خویش ، وظایفی را به شورای امنیت این سازمان بسپارد .

مسایلی که میان افغانستان و جهان مورد بحث است ، به همه گان معلوم است . این مسایل در بر گیرنده تخطی ها و خلاف ورزی های تسلیحاتی و نظامی نیست بلکه سو تفاهماتی در رابطه به حقوق زنان از جمله کار و تحصیل انها را در بر میگیرد که حکومت افغانستان این مسایل را بصورت مفصل با نماینده های با صلاحیت سازمان ملل متحد از جمله خانم محمد درمیان گذاشته و ذهن سازمان ملل متحد را در مورد باز گرده است.

پس از سفر های خانم امینه محمد به کابل و نشست های ممتد وی با سران ام/ارت اسلامی، مسله کار و تحصیل زنان از هیچکسی پوشیده نیست که حکومت افغانستان با کار وتحصیل زنان مشکلی ندارد بلکه بحث اصلی روی شرایط وفضای کار و تحصیل است که جنبه ارزشی دارد و به زودی این مشکل حل خواهد شد.

خانم امینه محمد نیز در آخرین مصاحبه هایش پیرامون افغانستان واضح کرد که راهکاری برای حل مشکل کار و تحصیل زنان رویدست است . ام/ارت اسلامی نیز واضح کرده است که کمیته ای روی موضوع نصاب و فضای درسی کار میکند که عنقریب نهایی خواهد شد.

سازمان ملل متحد که جلسه فوق العاده ای در مورد افغانستان و بحث به رسمیت شناختن حکومت موجود نیز داشت ، تاکید کرده و میکند که تعامل با افغانستان راه حل است نه بحث روی گزینه های دیگر .

مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم دارد تا اجلاس دیگری نیز روی مسله افغانستان برگزار نماید .

اگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، نشست ها و بحث ها پیرامون افغانستان را ادامه داده و نهایی کند ، هم از لحاظ قانون ومنشور سازمان ملل متحد بجا ست وهم از لحاظ میکانیزم مشورتی ایکه درنظر گرفته شده است .

شورای امنیت سازمان ملل باید منتظر نتایج نشست های مجمع عمومی باشد نه اینکه در موارد غیر مرتبط مداخله نماید.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button