افغانستانفرهنگ و هنرگزارش ها

نمایشگاه نسخه خطی امروزدر آرشیف ملی برای مدت یک هفته برگزار گردید.

نمایشگاه ی تحت نام نسخه های تاریخی فرهنگی و علمی٬ ناب خطی امروز از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در آرشیف ملی برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری توانا: سه شنبه 16 جوزای سال 1402 هجری خورشیدی مولوی عتیق الله عزیزی معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ هنگام افتتاح این نمایشگاه گفت: آرشیف ملی نمایانگر هویت ملی و تاریخی کشور ما است و با برگزاری این نمایشگاه ها مردم می توانند بیشتر به فرهنگ و گذشته تاریخی کشور خود آشنایی پیداکنند.

او با رد شایعاتی مبنی بر سرقت و دست کاری در اسناد آرشیف ملی گفت: بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی هیچ آثار وسند تاریخی در آرشیف ملی بی جا نشده و وزارت اطلاعات وفرهنگ تلاش دارد تا آرشیف ملی را مطابق به معیارهای عصری دیجیتلی کند تا مردم بتوانند حتی درخانه های شان به آثار آرشیف ملی دسترسی داشته باشند.

او از شهروندان خواست تا آثار و اسنادی را که قدامت تاریخی دارد، قبل از اینکه پوسیده شود، به آرشیف ملی بسپارند٬کمیته ارزیابی و قیمت گزاری وجود دارد،که این آثار را از نزد آنان در بدل قیمت خریداری میکند.

محمد هارون نوری آمر نسخ خطی آرشیف ملی هدف از برگزاری نمایشگاه امروزی را آشنایی شهروندان به آثار و داشته های تاریخی آرشیف ملی عنوان کرده گفت،که در این نمایشگاه ۵۴ نسخه تاریخی شامل نسخ از قرآن کریم و احادیث نبوی برای سه روز به نمایش گذاشته شده است.

باید گفت ساختمان آرشیف ملی درسال ۱۲۷۱ در ساحه چرمگری شهرکابل در زمان امیر عبدالرحمان خان ساخته شده است که در آن هزارها نسخه از آثارتاریخی شامل نسخ قرآن کریم احادیث، رسالت، دیوان های خطی، کتاب های دینی، طبی، فلسفی … نگهداری می شود.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button