افغانستاناقتصاد و توسعهخبرها

کاهش بی پیشینه پول افغانی و بلند رفتن بهای دالر در بازارهای افغانستان

کاهش بی پیشینه پول افغانی و بلند رفتن بهای دالر در بازارهای افغانستان
بخشی از سرای شهزاده ی کابل، امروز از سوی مسؤولان امارت اسلامی بسته شد و به صرافان اجازه داده نشد تا دالر را به داوطلبی بسپارند. ظاهرن این اقدام از بهر کنترول بهای دالر در برابر افغانی صورت گرفته است. با افزایش دالر در مقابل پول افغانی سرای شهزاده بزرکترین مکان داد وستوط از سوی حکومت بسته شده است.
بلال کریمی معاون سخنگوی امارت اسلامی میگوید ما بخاطر سرای شهزاده را بسته کردیم تا دالر کنترول شود و دالر به کشور های دیگر قاچاق نشود و مسعولین امارت اسلامی در استحکام بندی کاهش دالر کار کرده روان هستند.در عین حال امرالله صالح معاون نخست رییس جمهور قبلی در برگه فیسبوک خود نگاشته است,سقوط بانک های خصوصی قرار گرفتن بانک مرکزی در اختیار شبکه حقانی جلوگیری از تبادله آزادنه ارز های خارجی بیتن سرای شهزاده چپاول عواید گمرکات سراسر ساختن کشت وتولید مواد مخدر ,توسل احتمالی به چاپ غیر قانونی پول افغانی بوده .
عبدالوارث یکی از صرافان شهر کابل: “مشکل جدی این که یک قانون درست و نبود کنترل بازار دالر که فعلن یک تعداد زیر نام اتحادیه صرافان که مافیا دالر استن کنترل دالر را به دست گرفته اند که روز به روز ارزش افغانی در مقابل دالر پایان آمده روان است و این کار به نقص تمام مردم است “
برخی ها به این باورند که بسته شدن سرای شهزاده به معنی سقوط حکومت فعلی خواهد بود، کارشناسان اقتصادی میگویند زمانی که بزرگ ترین مکان داد وستوط یک کشور بسته شود بیدانید که چرخ اقتصادی متوقف می‌شود تمام فروشگاه ها و مکان تجارتی از فعالیت باز مانده و بسته می‌شود، این کارشناسان تأکید میکنند در وضعیت کنونی، شهروندان افغانستان دشوارترین زمان را پشت سر میگذارند و همزمان با این قیمتی نیز به اوج خود رسیده است.
نوید احمد که باشنده کابل است میگوید که من یک کراچی دارم و روزانه 100افغانی کار میکنم با افزایش مواد ارتزاقی نمی توانم برای خانواده ام خرید کنم از مسؤولین امارت اسلامی میخواهم تا جلو بالا رفتن دالر را بگیرند.
عبدللرحیم نظری آگاه مسایل اقتصادی به آژانس خبری توانا میگوید: “قیمت دالر بنا بر چند دلیل به گونه ی کم پیشینه افزایش داشته است که این دلایل را میتوان چنین خلاصه کرد. به رسمیت شناخته نشدن طالبان از سوی جهان، افزایش تحریم های همه جانبه، کاهش میزان صادرات و واردات، به صفر رسیدن میدان تولیدات، وابسته بودن اقتصاد افغانستان به کمک های جهان، این ها دلایل عمده کاهش پول افغانی در مقابل اسعار خارجی بخصوص دالر آمریکایی است.”
و اما دلیل افزایش بها مواد اولیه. باورها بر این است که افغانستان متکی به کمک های خارجی است و دلیل عمده این است که تمام واردات این کشور به ارز خارجی به ویژه دالر آمریکایی می باشد و از همه بدتر این که ذخایر ارزی افغانستان هر روز نسبت به روز قبل کم و کمتر می شود، آگاهان به این باورند که هرگاه ذخیره ارزی کم شود و ارز خارجی در بازارهای کشور هم کم می شود، دالر نسبت به افغانی با ارزش می شود، گفته می شود که در حال حاضر اقتصاد افغانستان از یک طرف وابسته است به این معنی که ما فقط مصرف کننده هستیم و دخایر ارزی ما هم کم می شود.
کارشناسان میگویند که اگر امارات اسلامی می خواهد از این حالت بیرون شود باید با جهان به تفاهم برسد و تعامل داشته باشد در غیر آن دولت نی،بلکه متضرر واقعي مردم افغانستان خواهد بود و مردم بامرگ آرام که همان گرسنگی ،قحطی خواهد بود روبرو خواهد شد،حالا یک حلب روغن ۱۶ کیلویی ۲۷ دالر آمریکایی است،یک کارگر ساده در روز بصور متوسط ۲ دالر هم کار نمی کند و امیدوارم آن های که در راس می باشد فکر اساسی بکند تا وضیعیت از این بد تر نشود.

خبرگزاری توانا فرشته جمالی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button