افغانستانخبرهاصحت

معین عرضه خدمات صحی: خدمات درمانی در شفاخانه ها و مراکز صحی کشور به گونه مساویانه عرضه می شود

معین عرضه خدمات صحی: خدمات درمانی در شفاخانه ها و مراکز صحی کشور به گونه مساویانه عرضه می شود
شنبه، ۱۱جدی ۱۴۰۰- ۲۷جمادی الاول ۱۴۴۳
کابل، مرکز رسانه ها:
معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه می گوید که در ۵ ماه گذشته دروازه‌های شفاخانه ها و مراکز درمانی در کابل و ولایت های کشور به روی بیماران باز بوده و خدمات صحی به گونه مساویانه به بیماران عرضه شده است.
داکتر عبدالباری عمر که روز شنبه در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه های امارت اسلامی صحبت می کرد، افزود این وزارت در این مدت تلاش کرده است تا با منابع اندک خود، خدمات صحی را در سراسر کشور به گونه مساویانه عرضه نماید.
او با اشاره به آنکه ۹۰ درصد از خدمات صحی کشور در گذشته وابسته به کمک سازمان ها و موسسات کمک کننده بین المللی بود، افزود دلیل اصلی مشکل در عرضه خدمات صحی، قطع شدن این کمک ها است.
معین عرضه خدمات صحی با اینحال تأکید کرد که تلاش ها برای جلب کمک های سازمان ها و موسسات کمک کننده بین المللی برای بخش صحی کشور جریان دارد.
به گفته وی، در حال حاضر شفاخانه های کووید۱۹ در چهار شهر بزرگ فعال اند و تلاش برای بازشدن شفاخانه های مشابه در ۵ ولایت دیگر به کمک موسسه یونسیف ادامه دارد.
بر اساس آمار وزارت صحت عامه، در پنج ماه گذشته نزدیک به یک میلیون تن در سراسر کشور واکسین کرونا دریافت کرده اند و این روند همچنان جریان دارد.
آقای عمر تأیید کرد که نوع جدید ویروس کرونا در پاکستان شناسایی شده، اما گفت که تا هنوز هیچ واقعهء از نوع جدید کرونا در افغانستان به ثبت نرسیده است.
او با اینحال گفت که وزارت صحت عامه در تلاش جلب کمک های سازمان ها و موسسات کمک کننده است تا در صورت بروز واقعات نوع جدید کرونا، برای مهار آن وارد عمل شود.
معین عرضه خدمات وزارت صحت عامه، آکسیجن را از نیاز های عمده شفاخانه‌های کشور به ویژه شفاخانه های کووید۱۹ دانست و گفت که در آینده نزدیک ۱۰ دستگاه تولید آکسیجن به همکاری اداره یونسیف، فعال خواهد شد.
به گفته معین وزارت صحت عامه، در ۵ ماه اخیر سه میلیون دوز واکسین کرونا از سوی کشور چین وعده داده شده واز این میان یک میلیون آن به کابل رسیده است و همچنان روند انتقال ۲میلیون واکسین وعده داده شده از سوی کشور های دیگر، تا پایان جنوری ۲۰۲۲ تکمیل خواهد شد.
او گفت وزارت صحت عامه در راستای معیاری سازی سیستم صحی تلاش می کند وتا اکنون دروازهء دهها دواخانه و کلینیک تشخیصیه به دلیل عرضه خدمات غیر معیاری، بسته شده است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button