افغانستانصحتگزارش ها

اومکرون و جهش های وحشیانه؛ چگونه خود را محافظت کنیم

اومکرون و جهش های وحشیانه؛ چگونه خود را محافظت کنیم

دوسال است  شاهد پاندمی ( جهان گیری) کرونا هستیم و در این اواخر  خبرهایی از جهش های جدید این ویروس چون سارس، دلتا و اومکرون در سراسر جهان پخش می‌شود.
این درحالیست که افعانستان از کمبود امکانات صحی رنج می‌برد.
داکتر شفیع ضیا،  طبیب اسبق شفاخانه اتاترک در گفتگو با خبرگزاری توانا راجع به تدابیر وقایوی از مبتلا شدن به ویروس اومکرون بیان کرد:” زمانی که بیمار کرونایی در خانه داشتیم، بیمار را در اتاق جداگانه قرنطینه میسازیم، اتاق باید تهویه خوب داشته باشد، برای بیمار در ابتدای مرض از غذا ها و سبزی های که  سرشار  از منابع ویتامین ها چون ویتامین C,D (زینک) استفاده کنند. و هرگاه بیمار با مشکل تنگی نفس رو به رو شد به شفاخانه انتقال یابد.
آقای ضیا اضافه کرد که، فردی که به بیمار اومکرون کمک می کند باید از ماسک جراحی و دستکش استفاده کند و ظروف بیمار جداگانه شست‌وشو گردد، فاصله  ۱ متری با بیمار مراعت شود.
حفظ الصحه شخصی مانند شستن دستها، دست نزدن به چشم، بینی و دهن؛ استفاده از ماسک توصیه می‌شود و برای وقایه افراد بالاتر از سن ۱۸سال واکسین  تقویتی شوند.

وی افزود  که اگر  در این جریان، بیمار کرونا به انتانات ثانوی گرفتار گردد انتی بیوتیک ها را بدون مشوره داکتر استفاده نکند.
این در حالی است که گونه جدید ویروس کرونا (اومکرون ) جهان گیر شده و هنوز (کیت و دستگاه) های پیشرفته برای تشخیص این ویروس در کشور وجود ندارد.
کرونا از شهر وهان کشور چین شیوع کرد و تبدیل به پاندمی شد.  این ویروس تعداد زیاد افراد را مبتلا کرد و امروز شاهد نوع جدید و جهش یافته آن هستیم.

منیژه اسدی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button