افغانستانگزارش ها

آلودگی محیط زیست درکابل و سایر شهر های کشور کمتر از تهدید امنیتی نیست، باید پالیسی دراز مدت گرفته شود

برخی از آگاهان مسایل محیط زیستی در افغانستان می‌گویند، که عدم سیستم کانالیزسیون، نبود ساحات سبز و سایر امکانات رفاهی در جامعه و در نهایت بی توجهی مردم برای نگهداری محیط زنده گی از جمله عوامل است،که افغانستان را با چالش جدی محیط زیستی مواجه ساخته است.
به گزارش خبرگزاری توانا ؛ محمد داود شیرزاد، رئیس پوهنحئی محیط زیست دانشگاه کابل امروز سه‌شنبه( 5، دلو سال1400 خورشیدی ) در یک کنفرانس” مدیریت محیط زیست و انکشاف پایدار” گفت: محیط زیست سالم یکی از حقوق طبیعی انسان ها است، اما تامین این حق طبیعی و داشتن محیط زیست سالم یکی از چالش های اساسی نه تنها افغانستان بلکه همه‌ی کشور های جهان است.
آقای شیرزاد بیان کرد، از گذشته های دور تاکنون انسان ها برای رسیدن به آسایش و راحتی بیشتر سعی در تصاحب منابع زمین کرده اند. به گفته وی، هر قدر انسان ها به پیشرفت و ترقی بیشتری دست پیدا کند به همان تناسب محیط زنده گی خود را آلوده کرده اند.
او گفت: متاسفانه مسئله حفاظت از محیط زیست اکنون نیز مانند بسیاری دیگر از مسایل، برای مردم ما حل نشده  است و هنوز هم شهروندان کشور به محیط زیست و حفاظت از آن توجه چندانی ندارند. وی افزود: اکنون 8 مقاله از سوی پوهنحئی محیط زیست و زمین شناسی تحقیق گردیده است و امید است،که این تحقیق راه گشایی این چالش های موجود در جامعه باشد.
از سوی هم، محمد شفیع شریفی کارشناس محیط زیستی گفت: آلوده گی محیط زیست و هوا در شهر کابل و شهرهای بزرگ افغانستان، از چالش های جدی محیط زیستی است و نیاز است تا سیاست گزاران و پالیسی سازان کشور، به آن توجه جدی نماید و تدابیر لازم را در راستای تامین محیط زیست عاری از آلودگی، روی دست گیرد.
وی گفت،که در حال حاضر افغانستان با آلوده گی های گوناگون مثل آلوده گی هوا، آب، خاک، آلودگی صوتی و مواد نفتی بی کیفیت، مواجه است. در حال حاضر میزان آلوده گی هوا و محیط زیست در شهر کابل به شکل نگران کننده‌یی افزایش یافته و روزانه ده ها تن از شهروندان بنا به آلودگی محیط زیست به امراض تنفسی و سایر امراض گرفتار می شوند.
آقای شریفی اظهارداشت،که عدم سیستم کانالیزسیون و نبود ساحات سبز و سایر امکانات رفاهی در جامعه و در نهایت بی توجهی مردم برای نگهداری محیط زیست عمدتا از عوامل جدی است فرا راه جامعه افغانستان است،که این کشور را با چالش جدی روبرو ساخته است.
به گفته وی، در حال حاضر جهان و بخصوص امریکا و چین در گرم شدن جو زمین و تغییر آب و هوای افغانستان نقش اساسی دارند از این‌رو افغانستان را با خشکسالی مواجه کرده اند.
او اشاره کرد،که استفاده بی رویه از منابع فصلی سبب شده که درجه حرارت تغییرنماید از این‌رو جهان باید در قسمت جلوگیری از تاثیرات آن بالای کشور های عقب مانده باید همکاری نمایند.
با این حال، لطف الله خیرخواه،معین علمی وزارت تحصیلات عالی گفت،استادان دانشگاه ها باید بیشتر تحقیق های علمی را روی محیط زیست انجام دهند تا راهکار های بهتر بالای محیط زیست درنظر گرفته شود.
گفتنی است که آلوده گی محیط زیست در کابل و سایر شهر های دیگر کمتر از تهدیدات امنیتی نیست، زیرا با سلامتی شهروندان و شیوع بیماری ها رابطه دارد. اما اکنون کارشناسان مسایل محیط زیستی می‌گویند،که باید پالیسی های درازمدت بخاطری این پدیده درنظر گرفته شود.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button