افغانستانگزارش ها

مفسدین حکومت پیشین را تحت پیگرد عدلی و قضایی قرار دهید

جعفر مهدوی رهبر حزب ملت افغانستان از امارت اسلامی افغانستان می‌خواهد، کسانی که ذخیره های ارزی مردم افغانستان را به غارت برده‌اند، باید در هماهنگی با نهاد‌های بین المللی تحت پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرند.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ جعفر مهدوی امروز دوشنبه(18 دلو سال 1400 خورشیدی) در یک نشست خبری در کابل گفت: ” تحولات اخیر در افغانستان با مشکلات اقتصادی و مهاجرت‌های غیرقانونی همراه بود، اما سر آغاز یک فصل جدید است که به پایان اشغال افغانستان و سقوط یک حکومت فاسد انجامید”.
آقای مهدوی با بیان اینکه بخشی از ذخایر ارزی مردم توسط افراد مفسد حکومت پیشین به غارت برده شده‌ گفت: “ما از مقامات امارت اسلامی می‌خواهیم، که در هماهنگی با پولیس بین المللی این افراد مفسد را تحت پیگرد عدلی و قضایی قرار داده و دارایی‌های مردم افغانستان را پس برگردانند”.
وی بیان داشت: ” مسدود شدن ذخایر ارزی مردم افغانستان توسط امریکا و عدم به رسمیت شناختن امارت اسلامی توسط جهان شرایط ناگوار را برای مردم افغانستان بوجود آورده، و ما از امریکا می‎خواهیم، که منابع مالی مردم افغانستان را آزاد سازند”.
رهبر حزب ملت افغانستان درباره عدم حضور هزاره‌ها در تشکیلات امارت اسلامی گفت: ” درآینده نزدیک شاهد حضور کادر‌های قوم هزاره در تمام سطوح حکومت امارت خواهیم بود”.
آقای مهدی اظافه نمود: “در تاریخ برای اولین بار با پایان اشغال در افغانستان فضایای تصمیم گیری کشوری بدون دخالت دیگران بدست افغان‌ها افتاده، و در چنین شرایطی هر نوع حرکت و ایجاد جبهه‌ی تحت هر نام که به جنگ و خونریرزی بی‌انجامد از نظر ما مردود بوده و مردم از آن حمایت نمی‌کنند”.
او تصریح کرد: “هر نوع حرکت بنام‌های جبهه مقاومت، آزادی و یا هر نامی دیگر که به دوام جنگ و خشونت دامن بزنند، راه حل مشکلات افغانستان نمی‌باشد، بلکه یگانه راه حل کشور درک متقابل، همگرایی و هم‌پذیری می‌باشد”.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود، که با تسلط مجدد امارت در افغانستان جبهه مقاومت ملی تحت رهبری احمد مسعود در ولایت پنجشیر شکل گرفت و اخیرآ هم ویدیویی‌هائی درشبکه‌های اجتماعی دست بدست می‌شود، که از تشکیل جبهه نظامی مقاومت در برابر امارت تحت نام جبهه آزادی افغانستان حکایت دارد.
رهبر حزب ملت افغانستان خطاب به رهبران سیاسی و نظامی که به خارج از کشور رفته‌اند و خواهان ادامه مقاومت نظامی علیه طالبان هستند گفت: ” از اعلام عفو عمومی امارت استفاده کرده، بیاید در جهاد سازنده‌گی افغانستان سهم بگیرید”.
آقای مهدوی درباره اجازه ندادن کار به زنان توسط مقامات امارت نیز گفت: “مطرح شدن مسئله اشتغال زنان توسط دیگران یک بحث سیاسی و بهانه و فشار برای تامین خواست‌های‌شان است، در حالیکه امارت مخالف اشتغال زنان نیست، ما به زودی شاهد به رسمیت شناختن اشتغال زنان در چوکات ارزش‌های اسلامی خواهیم بود”.
او در پاسخ به سوالی که آیا امارت مذهب جعفری را به رسمیت خواهد شناخت گفت: “تا هنوز شیعیان افغانستان در هیچ گوشه‌ی کشور در برگزاری مراسم مذهبی‌شان از سوی مسئولان امارت با مشکلات، موانع و محدویت‌ها مواجه نشده‌اند و با اجرایی بودن غیر رسمی قانون اساسی قبلی درحال حاضر مذهب جعفری رسمیت دارد و در آینده هم روی رسمیت آن تاکید داریم”.
این در این حالی است، که با تسلط امارت در افغانستان از نظر جامعه جهانی تا هنوز مسئولان امارت موفق به تشکیل حکومت همه‌شمول، تامین حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی این کشور نشده است.
سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button