افغانستانگزارش ها

ملت افغانستان در برابر حادثه 11 سپتامبر 2001 کدام موضوع حقوقی ندارد

مسوولین در شورای علما و متنفذین شیعیان افغانستان در واکنش به تصمیم گیری جوبایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا مبنی بر پرداخت بیش از 3 و نیم میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان برای بازمانده گان حادثه 11 سپتامبر 2001 می‌گویند،که طراحان اصلی این حادثه خود امریکایی‌ها هستند.
به گزارش خبرگزاری توانا ؛ عسل محمد شاکر معاون سیاسی این شورا امروز یکشنبه(24 دلو سال 1400 خورشیدی ) در یک نشست خبری در کابل گفت:” ما می‌دانیم که طراحان اصلی حادثه 11 سپتامبر خود امریکایی‌ها و عرب‌ها هستند اما ملت افغانستان دربرابر این حادثه هیچ ملامتی حقوقی ندارد”.
آقای شاکر گفت: ایجاد کننده و تمویل کننده ترورسیم در جهان خود امریکایی‌ها هستند اما انتقام شکست‌های ننگین خویش را از ملت مظلوم افغانستان می‌گیرند.
او به امریکا هشدار می‌دهد که دیگر با سرنوشت سیاسی و اقتصادی مردم افغانستان بازی نکنند،که پیامد‌های ناگوار را برای امریکا و جهان در پی خواهد داشت.
معاون سیاسی شورای علما و متنفذین تشیع افغانستان خطاب به جهان، سازمان ملل متحد و کشور‌های اسلامی می‌گویند،که دربرابر این تصمیم ظالمانه رئیس جمهور امریکا ایستاده گی کنند و نگذارند بار دیگر ملت مظلوم افغانستان میان خون و بحران اقتصادی دست و پنجه بزنند.
در همین حال استاد عطا الله صادق عضو این شورا گفت: امروز ابر قدرت بد نام جهان نان مظلوم‌ترین ملت جهان را از دسترخوان‌اش می‌گیرند در حالی که باید جهان و امریکا غرامت جنگی و تاوان بیش از 40 سال عقب افتادگی ملت افغانستان را پرداخت کنند.
او خطاب به امریکا می‌گوید، که این ملت دیگر ناتوان نیست یک مشت واحد در برابر استکبار از حکومت خویش حمایت می‌کند دیگر به این ملت به چشم حقیرانه نگاه نکنید.
این درحالی است که جو بایدن رئیس جمهور دو روز قبل فرمان آزادسازی هفت میلیارد دالر از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را امضا کرد.
طبق این فرمان سه‌ونیم میلیارد دالر این پول به خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر اختصاص یافته و سه‌ونیم میلیارد دیگر آن صرف کمک‌های بشردوستانه در افغانستان خواهد شد.
این تصمیم با واکنش‌های تند ملی و بین المللی مواجه شده و آنرا یک تصمیم ظالمانه علیه مردم افغانستان خوانده است.
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور در واکنش به این تصمیم بایدن گفت:” این پول از ملتی است که خود قربانی اعمال بن لادن بود؛ چگونه آن را به قربانیان حملات 11 سپتامبر می‌دهی؛ این غصب است این پول از هیچ دولت و حکومتی نیست؛ این پول مردم افغانستان است. چگونه با این تصمیم قربانی را مجازات می‌کنید؟”
دیده بان حقوق بشر جهانی رئیس جمهور امریکا را به تصاحب ذخایر ارزی افغانستان متهم کرده و هشدار داده اند.
سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button