افغانستانگزارش ها

سیگار” در آمد سرانه شهروندان افغانستان تا مرز ۳۵۰ دالر کاهش می‌یابد”

بر اساس گزارش بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، درآمد سرانه شهروندان افغانستان کاهش یافته است، این بازرس گفته است که، در آمد سرانه شهروندان افغانستان در سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰ دالر رسیده بود، در سال جاری به ۳۵۰ دالر کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری توانا به نقل از ۸ صبح: بازرس ویژه آمریکا در امور باز‌سازی افغانستان یا سیگار در تازه‌ترین گزارش خود گفته است، در آمد سرانه مردم افعانستان کاهش یافته؛ طبق گزارش سیگار برآورد می‌شود که، درآمد سرانه مردم افغانستان در سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰ دالر رسیده بود، و در سال جاری به ۳۵۰ دالر کاهش خواهد یافت.

به گفته سیگار یا بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا، در بدترین سناریویی که بانک توسعه آسیایی مدل‌سازی کرده است، بیکاری در کوتاه‌مدت ممکن است بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته و مصرف خانواده‌ها تا ۴۴ درصد کاهش یابد.
سیگار به نقل از برآوردهای برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد (UNDP) و صندوق بین‌المللی پول، نوشته است که، اقتصاد افغانستان در سال ۲۰۲۱ با کاهش شدید ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید ناخالص داخلی مواجه شده است.
همچنان؛ بازرس ویژه ايالات متحده آمریکا گفته است، طبق مدل سازی سازمان ملل، تولید ناخالص داخلی افعانستان از ۲۰ میلیارد دالر به ۱۶ میلیارد دالر، پس از ماه آگست کاهش پیدا کرده است.
در این گزارش سیگار آمده است که، سازمان ملل در مورد انقباضات بیشتر بین ۳ تا ۵ درصد در صورت عدم انجام اقدامات صحی فوری هشدار داده است.
پس از فروپاشی نظام جمهوریت، و روی کار آمدن امارت اسلامی افغانستان، سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی نیز بارها از کاهش درآمد سرانه و افزایش نرخ بیکاری در افغانستان هشدار داده‌اند.

محمد صادق رضایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button