افغانستانجهانگزارش ها

امریکا برای توجیه شکست‌اش سرمایه‌های مردم افغانستان را مسدود نموده است

شورای مردمی قوم بابکرخیل افغانستان می‌گویند، که جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا باید به دشمنی و انتقام گیری از مردم افغانستان پایان دهد. این شورا؛ همچنان اظافه می‌نماید، که امریکا برای توجیه شکستش در افغانستان پول‌های مردم را مسدود نموده است.
به گزارش خبرگزاری توانا: شورای مردمی قوم بابکرخیل افغانستان امروز پنجشنبه ( 5 حوت سال 1400 خورشیدی) در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد، که امریکا باید هر چه سریع سرمایه‌های مسدود شده مردم افغانستان را آزاد نماید.
حاجی عنایت الله بابکرخیل رئیس شورای مردمی قوم بابکرخیل در کابل گفت، “که امریکا و مقامات دولت جو بایدن باید به دشمنی با مردم افغانستان پایان دهد، و ذخایر ارزی افغانستان که مطلق به مردم کشور است؛ را آزاد نماید”.
آقای بابکر خیل افزود: “که اظهارات جو بایدن مبنی بر مسدود کردن پول افغانستان خلاف اصول بین‌الملل است، زیرا عاملان حمله ۱۱ سپتمبر عرب‌ها به همکاری پاکستانی بوده است”.
وی افزود: “که عامل سقوط برج تجارت جهانی اسامه بن لادن بود، که در پاکستان زنده‌گی می‌کرد، اگر امریکا قصد تحریم کشوری را داشته باشد، آن کشور افغانستان نیست”.
این در حالی است؛ که چندی پیش رئیس جمهور امریکا طی فرمانی دستور آزاد سازی بخشی از پول‌های افغانستان را صادر کرد، و بخش دیگر آن را برای غرامت به خانواده‌های حملات ۱۱ سپتمبر تخصیص داد، که این عمل آمریکا با واکنش‌های بین‌المللی گسترده مواجه شد.
رئیس شورای قوم بابکر خیل همچنان می‌افزاید: “که امریکا غرامت حملات ۱۱ سپتمبر را از مردم افغانستان می‌گیرد، در صورتی که عاملان آن حمله بر همگان معلوم است”.
همچنان عبدالطیف بابکر خیل عضو این شورا در این نشست گفت: “که اقدام امریکا برای مسدود کردن پول‌های افغانستان غیر قابل بخشش است”.
وی در ادامه افزود: “که مردم افغانستان؛ در وضعیت بسیار بد اقتصادی قرار دارند، و کشورهای اسلامی و سایر کشورهای جهان باید بر امریکا فشار وارد کنند، تا سرمایه مردم افغانستان را آزاد سازد؛ در غیر آن صورت یک فاجعه بزرگ انسانی در کشور رخ خواهد داد”.
گفتنی است؛ که بعد از روی کار‌آمدن امارت اسلامی در افغانستان؛ امریکا تمام ذخایر ارزی این کشور را مسدود، و برای آزاد سازی آن شرایطی خاصی را بر امارت اسلامی وضع کرده بود، که به تازه‌گی فرمان آزاد سازی ۷ میلیارد دالر از دارایی‌های مسدود شده افغانستان را صادر کرد.
بایدن به نهادهای مالی ایالات متحده گفته است، که دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر از پول‌های افغانستان برای کمک‌های بشری و نیازهای اولیه و ۳.۵ میلیارد دالر دیگر را برای پرداخت‌های مربوط به دعاوی حقوقی قربانیان تروریزم مورد استفاده قرار دهند.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button