افغانستانگزارش ها

رسالت رسانه‌ها در حاکمیت کنونی افغانستان روشنگری است

رئیس عمومی مرکز فرهنگی تبیان و صاحب امتیاز خبرگزاری صدای افغان آوا: مسوولیت رسانه‌های کشور در شرایط کنونی روشنگری، ارتقای ارزش‌های فرهنگی و رفع نگرانی‌های شهروندان است.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ سید عیسی حسینی مزاری، صاحب امتیاز خبرگزاری صدای افغان آوا امروز(سه‌شنبه، 24 حوت سال 1400خورشیدی) در بیستمین سالروز تاسیس این خبرگزاری و همایش«شرایط حاکم در کشور و مسوولیت رسانه‌های اسلامی» گفت: “که رسالت نخست رسانه‌ها در چنین شرایط روشنگری، آموزش و ارتقای سطح فرهنگی شهروندان کشور است”.

مزاری افزود: “که با تحول تازه و تسلط امارت اسلامی طالبان بر کشور با دست اندازی و دخالت استخبارات کشورهای بیرونی، مردم نسبت به آینده نگران هستند و رسانه‌ها رسالت دارند، که با تحلیل‌های واقع‌گرایانه این نگرانی‌ها را رفع کنند”.

سید عیسی مزاری تصریح کرد: “که نخبگان افغانستان به دلیل این نگرانی کشور را ترک کردند و این وظیفه رسانه‌ها است، که با رفع نگرانی و تحلیل‌های درست مبتنی با واقعیت‌های اجتماعی، به شهروندان نسبت به آینده سیاسی کشور اطمینان دهند”.

به باور مزاری رسانه‌ها انعکاس دهنده، صدای مردم به دنیا و جهان است و رسانه‌ها باید این وظیفه خود را بهتر از هر وقت دیگر انجام دهند.

مزاری بیان کرد: “که رسانه‌ها در کنار این وظیفه بر شمردن کاستی‌های حکومت را نیز به عهده دارند و برای رفع این کاستی‌ها، رسانه‌ها باید با دایر کردن برنامه‌های تحلیلی، طرح کارشناسانه به حکومت ارائه نمایند”.

به گفته او در حال حاضر فاصله میان مردم و حکومت زیاد است و رسانه‌ها تلاش نمایند با برنامه‌های که روح و روان مردم را تلطیف می‌نماید، این شکاف را از میان بردارند.  او تاکید کرد که اگر شکاف میان مردم و حکومت بیشتر شود حکومت نمی‌تواند، پایه‌های خود را محکم نماید.

مزاری در بخشی از سخنان خود در مورد آینده و احتمال جنگ در کشور گفت؛ که دیگر در افغانستان جنگ نخواهید زیرا؛ زمینه‌های داخلی جنگ در کشور وجود ندارد و مردم به شدت از جنگ خسته است.

به باور او انگیزه بیرونی نیز برای تدوام جنگ در افغانستان وجود ندارد و کشورهای همسایه به ویژه ایران خواستار تامین صلح و ثبات در کشور است.

مزاری گفت: “ایران جنگ علیه افغانستان و طالبان را نمی‌خواهد و در شرایط کنونی با مقام‌های امارت اسلامی مشورت‌های عمده دارد”.

او افزود: “که ایران سعی دارد، همکار امارت در حکومت داری باشد”.

سید هاشم علوی، مسوول خبرگزاری صدای افغان آوا در کابل؛ این خبرگزاری را رسانه‌ای ارزش‌گرا خوانده و گفت: “که علی‌رغم رشد کار رسانه‌ها در چند سال گذشته، بیشر آنها لجام گسیخته نشرات داشتند، آگاهانه و ناآگاهانه فرهنگ بیگانه‌ را در کشور ترویج کردند، که این امر به زیان خانواده‌ها تمام شده است”.

یکی از رسالت‌های رسانه‌ها حقیقت جویی و مبارزه با شایعه‌پراکنی در شرایط کنونی است. او تاکید کرد که رسانه‌ها باید با مقتضیات زمان برنامه ارائه، و با برنامه‌های تفریحی بیش از حد، وقت مخاطبان شان را ضایع نکنند.

یار محمد رحمتی، رئیس مرکز فرهنگی تبیان در کابل گفت: “که کار رسانه‌ای ارزنده و سازنده است و باید رسانه‌ها از این ظرفیت در زمینه آگاهی‌دهی و ارتقای سطح فرهنگی و آموزشی مخاطبان خود استفاده نمایند”.

این در حالی است که با تسلط امارت اسلامی طالبان در شش ماه گذشته نزدیک به 250 رسانه در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی مسدود شده‌اند.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button