افغانستانگزارش ها

‌آغاز دوبارۀ فعالیت مرکز تجارتی زنان بادغیس؛ بانوان از نبود مشتری شاکی‌اند

مرکز تجارتی زنان بادغیس دوباره به فعالیت آغاز کرده است. مسئولان این مرکز تجارتی و شماری از زنان تجارت‌پیشه در بادغیس، از آغاز دوبارهٔ فعالیت این مرکز استقبال می‌کنند، اما می‌گویند که به‌دلیل نبود مشتری، زیان کرده‌اند.

مسئولان مرکز تجارتی زنان بادغیس و بانوان تجارت‌پیشه از مسئولان امارت اسلامی و نهادهای ملی و بین‌المللی می‌خواهند که زمینه‌های بهتر شغلی را به آنان فراهم کنند.

صدیقه، یک تن از این زنان تجارت‌پیشۀ بادغیس که روزانه سرگرم خیاطی در این مرکز تجارتی‌ست، می‌گوید انواع لباس‌های زنانه را می‌دوزد تا بتواند مخارج خانوادۀ هفت‌نفری‌اش را تأمین کند.

اما به گفتۀ او، نبود مشتری و عدم رونق دوبارۀ کار مانند گذشته، سبب شده که به دشواری روزانه ۱۰۰ تا ۳۰۰ افغانی به‌دست بیاورد.

شماری دیگر از بانوان که در این مرکز تجارتی سرگرم کار اند نیز از کم‌رنگ‌بودن کارشان شکایت دارند.

حلیمه، یکی دیگر از زنان تجارت‌پیشۀ بادغیس می‌گوید: «به‌خاطری‌ که مه دکان داشتم ۵۰ تا ۶۰ هزار سرمایه داشتم، دکان‌ها چور شد. هر چی که بود، هست و نیست ما را بردند، حالا پس دوباره آغاز کردیم به کار، همین حالا که سرمایه هم نداریم و سودا هم نداریم، میایم و همی کرایه هم سر ما تاوان است.»
در همین حال، عطیبه توخی، مسئول مرکز تجارتی زنان بادغیس می‌گوید که در این مرکز، زنان در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و این مرکز ۵۶ دکان دارد که هم‌اکنون به‌دلیل کم‌بود بانوان تجارت‌پیشه، حدود ۲۶ دکان فعال و بقیه بسته‌اند.

از سوی دیگر، مسئولان ادارۀ شهرداری بادغیس تأکید می‌کنند که آنان در صدد پشتی‌بانی زنان تجارت‌پیشهٔ این ولایت‌اند و تلاش می‌کنند که در هماهنگی با مؤسسه‌ها، زمینۀ دوبارۀ کار را برای آنان فراهم کنند.

بر اساس گفته‌های مسئولان، این مرکز تجارتی سه سال پیش به هزینۀ ۲۰ میلیون افغانی ایجاد و در اختیار زنان تجارت‌پیشه قرار داده شد.

خبرگزاری توانا ــ بهار سینایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button