افغانستانگزارش ها

ماهانه حدود ۱۵۰ تن در افغانستان قربانی انفجار ماین می‌شوند

امروز از چهارم آپریل، روز جهانی آگاهی‌ از خطرات ماین‌ها و معاونت در امور ماین‌پاکی، در کابل بزرگ‌داشت شد. مسئولان مؤسسه‌های ماین‌پاکی در کشور می‌گویند افغانستان از جمله کشور‌هایی‌ست که بلندترین میزان تلفات ناشی از انفجار ماین را دارد و ماهانه حدود ۱۵۰ تن در این کشور قربانی انفجار ماین می‌شوند.

مسئولان مؤسسه‌های ماین‌پاکی در افغانستان می‌افزایند که ماین‌پاکی یک روند غیرسیاسی‌ست و نیاز است که امارت اسلامی و حمایت‌کننده‌گان بین‌المللی از این روند پشتی‌بانی کنند.

محمدشریف یعقوبی، رئیس مؤسسۀ بازسازی و تحفظ انرژی برای افغانستان یا اریا، در این نشست می‌گوید که ماهانه حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ تن در کشور قربانی انفجار ماین می‌شوند.

ماریانا، مسئول مؤسسۀ ماین‌پاکی «هیلوترست» نیز تأکید می‌کند که افغانستان در بلندترین سطح تلفات ناشی از انفجار ماین قرار دارد.

در همین حال، سورن استر، رئیس مؤسسۀ ماین‌پاکی و کمک‌های بشری دی ار سی، روند ماین‌پاکی در کشور را مسئولیت ملی و جهانی می‌داند.

با این حال، محمدعباس آخوند، سرپرست وزارت مبارزه با حوادث طبیعی، می‌گوید که امارت اسلامی از روند ماین‌پاکی در کشور پشتی‌بانی همه‌جانبه می‌کند و در تلاش فراهم‌سازی زمینۀ پیش‌رفت کاری مؤسسه‌های ماین‌پاکی است.

این در حالی‌ست که پیش از این، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که از آغاز ماه جنوری ۲۰۲۲ تاکنون، بیش از ۲۰۰ تن در افغانستان در نتیجۀ انفجار مهمات منفجرناشدۀ باقی‌مانده از جنگ و ماین کشته یا زخمی شده‌اند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف هم‌چنان با پخش اعلامیه‌یی گفت که در هفت ماه پسین ۳۰۱ کودک در اثر انفجار ماین‌ها و مهمات منفجرنشدأ باقی‌مانده از جنگ، در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.

خبرگزاری توانا ــ بهار سینایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button