افغانستانگزارش ها

ملا برادر: زمان امضای قرارداد میدان هوایی کابل مشخص شود

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رییس الوزرا به وزارت خارجه هدایت داده است تا برای تنظیم قرارداد ارائه خدمات میدان هوایی کابل، برای قطر زمان مشخص را تعیین کند.

در یک اعلامیه دفتر معاونیت نخست ریاست الوزرا آمده است که قطر بخش‌های تنظیم فعالیت‌های میدان هوایی، اداره حریم هوایی و ترمیم این میدان را به عهده خواهد داشت.

طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی در این باره گفت: «وزارت خارجه باید به اسرع وقت عمل کند، این قرارداد را امضا کند. آمدن پرواز های تجارتی در افغانستان رفت و آمد افغان‌ها را به قیمت کمتر میسر می‌سازد.»
از سویی هم، ویدیوهای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که گویا نظامیان قطری در میدان هوایی کابل سرگرم تمرین‌های نظامی استند.

اداره هوانوردی پخش گزارش‌ها در باره حضور نظامیان قطری را در میدان هوایی کابل رد می‌کند. غلام جیلانی وفا، معین وزارت ترانسپورت و هوانوردی، گفت: «این تمرین‌ها نظامی نبوده، ما یک بخش از اطفاییه و تفحص و نجات در میدان هوایی داریم که اگر کدام ایمرجنسی در میدان رخ بدهد، آن قوت ها بتواند که مسافرین و طیاره را از حالت ایمرجنسی نجات بدهد.»

در نشست کمیسیون اقتصادی همچنان به وزارت خارجه، وزارت داخله، وزارت صنعت و تجارت و ریاست عمومی استخبارات وظیفه سپرده شده تا برای سرمایه‌گذاران خارجی در وقت ورود به افغانستان خدمات ویزه فوری و سایر سهولت‌ها را در نظر بگیرند.

محمد قاسم وفایی‌زاده، رییس پیشین اداره هوانوردی ملکی، گفت: «هر قراردادی که وابستگی سکتور هوانوردی افغانستان را به کمپنی‌های بیرونی دایمی بسازد، اصلن به نفع افغانستان نیست و امضا کردن چنین قراردادی می‌تواند عواقب زیان باری را در سکتور هوانوردی کشور داشته باشد.»

مدیریت ارائه خدمات در میدان هوایی کابل از سوی ترکیه و قطر از مدت‌ها به این سو مطرح بوده است، اما تحولات پسین، روند نهایی شدن این قرارداد را به کُندی روبرو ساخت.

خبرگزاری توانا ــ بهار سینایی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button