افغانستاناقتصاد و توسعهگزارش ها

افتتاح یازدهمین نمایشگاه عمومی و بین المللی بهارنو در کابل

وزارت صنعت و تجارت به همکاری اتحادیۀ تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان، امروز به منظور گشایش یازدهمین نمایشگاه عمومی بین المللی تحت نام ” بهار نو” و گرامیداشت از “هفتۀ صنعت” در افغانستان، نشستی را در کابل برگزار نمودند.
به گزارش خبرگزاری توانا: مسوولین اتحادیه تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستان امروز یکشنبه(15 جوزای سال 1401 هجری خورشیدی) یازدهمین نمایشگاه عمومی بین المللی را به مناسبت هفته صنعت با حضور مقامات ارشد ام/ارت اسلامی افتتاح نموده و بر حمایت از تولیدات داخلی کشور تاکید دارند.
عاطف داعی رییس اتحادیه تاجران و سرمایه گذاران افغانستان گفت:” دراین نمایشگاه 300 غرفه از تولیدات داخلی و خارجی به نمایش گذشته که 150 غرفه برای مردان و 150 غرفه دیگر برای زنان اختصاص یافته است”.
ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت سرپرست که در مراسم افتتاح این نمایشگاه صحبت می‌کرد گفت:”این نمایشگاه نباید اول و آخر باشد و چنین برنامه‌ها به منظور رشد اقتصاد و صنعت کشور ادامه پیدا کند”.
وی بر حمایت از تاجران و سرمایه‌گذاران کشور تاکید کرده افزود: وضعیت اقتصادی افغانستان برای تاجران ما بهتر هویدا است و باید در جهت رشد اقتصادی کشور از تجربه این قشر جامعه استفاده شود.
ملا برادر گفت: وضعیت اقتصادی امروز کشور نتیجه کارحکومت‌های پیشین است که سرمایه‌ها را به غارت برده و کار بنیادی انجام نداده اند در حالیکه کشور ما ازهر لحاظ یک کشور مستغنی است اما فقیر باقی ماندیم.
اوبر استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور تاکید کرده گفت:” مشکلات اقتصادی با کمک‌های جهان حل نمی‌شوند باید در قسمت خودکفایی برق، صنعت و تجارت توجه جدی کنیم”.
در همین حال نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت:”امیدوارم که افتتاح نمایشگاه بهار نو، بهار اقتصادی کشور ما را رقم بزنند”.
وی با بیان اینکه سیاست امروز ام/ارت اسلامی سیاست اقتصاد محور است گفت:”رهبری ام/ارت اسلامی اراده‌ی جدی دارد که مثل آزادی سیاسی و نظامی، آزادی اقتصادی کشور را نیز بدست آورند”.
او گفت: ما با امکانات کم تعهد جدی داریم که در خدمت مردم و سرمایه گذاران خویش بوده و با همکاری همدیگر اقتصاد کشور را رشد دهیم.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت از آمادگی صد‌ها شرکت داخلی و خارجی به منظور استخراج معادن کشور خبر داده گفت:”برنامه دیگر ما فعال شدن شرکت‌های سهامی است که درآینده نزدیک بیش از 300 میلیون دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند و تلاش ما این است که تولیدات داخلی را معیاری سازیم”.
محمد حسن شیرزایی مشاور اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت: ما با افغانستان مشترکات زیاد داریم، ایران در شرایط دشوار کنار افغان‌ها بوده و همواره تلاش کرده اند که دست افغانستانی‌ها را بگیرند.
وی با اعلام مجدد همکاری کشور‌اش دربخش‌های اقتصادی، صنعتی، صحی و تجارتی با افغانستان گفت:” ایران به عنوان یک همسایه خوب آمده است تا در قسمت خود کفایی و بی‌نیازی افغانستان کارکنند زیرا ایران از افغانستان پیشرفته و مترقی سود می‌برد”.
آقای شیر زایی با بیان اینکه ما چشم‌انداز آینده افغانستان را بهتر می‌دانیم افزود:” ما تلاش داریم در سال جاری دو نمایشگاه دیگر را در افغانستان برگزار کرده و در قسمت رشد اقتصادی افغانستان مخصوصآ در بخش زراعت سهیم شویم”.
دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد فساد را مانع ترقی افغانستان خوانده گفت: اگر صنعت کاران ما تولیدات بی‌کیفیت داشته باشند و همچنان تجاران ما مواد بی کیفیت وارد کنند بد‌ترین فساد شمرده می‌شوند.
او نیز سیاست ام/ارت اسلامی را اقتصاد محور خوانده تاکید کرد که باید صنعت خورد و بزرگ را رشد بدهیم زیرا ترقی و پیشرفت کشور از این راه تامین می شود باید دست را یکی کرده و در قسمت آبادی افغانستان تلاش نمایم.
مولوی حنیف چرخش اقتصادی کشور را به برق وابسته دانسته گفت:” افغانستان ظرفیت تولید 300 هزار میگاوات برق را دارد برنامه و اراده جدی وجود دارد تا این مقدار برق در داخل کشور تولید شود”.
خلیل الرحمان حقانی سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کنندگان گفت:” ام/ارت اسلامی در قسمت زمینه سازی برای سرمایه گذاران کشور کار‌های کرده است و ما از سرمایه گذاران خویش دعوت می کنیم که در داخل کشور سرمایه‌گذاری کرده و در رشد اقتصادی کشور خویش سهیم شوند”.
سخی احمد پیمان معاون اتاق صنایع و معادن گفت:”درحال حاضر5 هزار شرکت تولیدی و صنعتی در 67 سکتوردر کشور فعال هستند که به صورت مستقیم برای 500 هزارتن به صورت غیرمستقیم برای یک میلیون زمینه کا را مساعد کرده است.
او گفت ما تلاش داریم که آهسته آهسته از وابستگی نجات پیدا کنیم و به همین دلیل در آینده نزدیک شرکت‌های سهامی در افغانستان فعال شده و سرمایه های سرگردان کشور را جمع خواهد کرد.
سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button