افغانستانگزارش ها

محفلی بمناسبت از روز جهانی مادر از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در کابل گرامیداشت بعمل آمد.

مسئولین وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی افغانستان از روز ملی مادر تجلیل کرده می‌گویند،که اسلام برای زنان و مادران جایگاه ویژه قائل شده است.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ معینیت فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات فرهنگ امارت اسلامی بعد از ظهر امروز سه شنبه(24 جوزای سال 1401 هجری خورشیدی) از روز ملی مادر تجلیل کرده و بر رعایت حقوق و احترام مقام شامخ مادران کشور تاکید می‌کند.

شیخ حسن خان حقانی رئیس مالی و اداری معینیت گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: بحث در باره حقوق و احترام پدر و مادر در اسلام فلسفه بزرگ دارد که زمان بیشتر برای تشریح آن را می‌طلبند.

وی با بیان اینکه در فرهنگ قرآن و اسلام اف گفتن در برابر پدر و مادر بزرگترین گناه است گفت:” این مساله نشان می‌دهد که اسلام جایگاه بس بزرگ و رفیع را برای والدین به خصوص مادران قائل شده اند که در هیچ دینی و مذهبی غیر اسلامی چنین جایگاه برای زنان و مادران درنظر گرفته نشده است”.

آقای حقانی مقام مادر را 3 برابر مقام پدر بزرگ خوانده افزود: مادر 3 تکلیف بزرگ( نگهداری 9 ماه فرزند در رحم، درد زایمان، و شیر دادن برای اطفال) را برای فرزندان خویش متقبل می‌شوند،که پدران چنین زحمت را نمی‌کشند به این دلیل جایگاه مادران 3 برابر بزرگتر از جایگاه پدران هستند”.

مولوی غلام محمد نیازی از علمای دین گفت: هر مادر زن است ولی هر زن مادر نیست مادر کلمه مقدس می‌باشدکه نمی‌توانیم هر زن را مادر بگوییم.

وی با بیان اینکه اسلام به مقام مادر ارزش بزرگ قابل شده اند گفت:” در فرهنگ اسلامی و قرآنی جنت زیر پای مادران است اما در قوانین وضعی بشری نه تنها مقام مادران حفظ نشده بلکه به مقام بزرگ مادر بی احترامی و بی‌حرمتی نیز می‌شوند.

گفتنی است که همه‌ساله از 24 جوزا به عنوان روز مادر در افغانستان تجلیل می‌شود.

مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی درحالی از 24 جوزا روز ملی مادر تجلیل می‌کنند،که از سوی جامعه جهانی متهم به نقض حقوق زنان و مادران هستند.

با تحولات سال گذشته که منجر به سقوط حکومت پیشین و تسلط مجدد امارت اسلامی در افغانستان گردید تا هنوز دروازه لیسه دخترانه به روی دانش آموزان دختر مسدود می‌باشند.

حنیفه حسینی یکی از بانوان کشور در این ارتباط به رسانه ها گفت:” فکر می‌کنم بهترین تجلیل از روز مادر این است که حکومت امارت اسلامی دروازه‌های مکاتب را به روی دختران دانش‌آموز باز کند زیرا هر مادر افغان آرزو دارد که دختران‌شان با دانش و علم باشند”.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button