افغانستانگزارش ها

نمایشگاه چهار روزه تولیدات صنعتی و ساختمانی امروز در کابل افتتاح گردید.

مسوولان وزارت صنعت و تجارت امارات اسلامی با همکاری صیام سنتر نمایشگاه تولیدات ملی صنعتی و ساختمانی را افتتاح کردند

به گزارش خبرگزاری توانا: این نمایشگاه چهار روزه امروز دوشنبه(21 سنبله سال 1401 هجری خورشیدی) با نمایش 160غرفه از تولیدات داخلی توسط سرپرست وزارت صنعت و تجارت و به همکاری مسوولین صیام بزنس در کابل افتتاح گردید.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت: قبل از به قدرت رسیدن ام ارت اسلامی در افغانستان، 35 درصد کارخانه‌های تولیدی فعال بودند؛اما امروز 70 درصد کارخانه‌های صنعتی و تولیدی در افغانستان فعال شده است.

آقای عزیزی بر حمایت از تولیدات داخلی افغانستان تاکید کرده گفت: درحال حاضر تولیدات داخلی افغانستان در اروپا و امریکا به فروش می‌رسند،که با وجود رقابت‌های سخت جهانی این کار ساده نبوده بلکه در اثر سعی و تلاش جمعی موفق به این کار شدیم.

وی با بیان اینکه رهبری امارت اسلامی اراده قوی بر حمایت از سکتور خصوصی کشور دارد گفت:” من‌بعد نباید کشور ما مصرفی باشد،توقع ما از شرکت‌های صنعتی و تولیدی این است که با ابتکار خویش و حمایت امارت تولیدات را افزایش دهند.

عبدالقهار محمودی رئیس عمومی تجارت بین المللی وزارت تجارت، تولید و صنعت را ستون فقرات اقتصاد کشور خوانده گفت: ترقی کشور بدون تولید و صنعت امر غیر ممکن است.

او گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تجارتی می‌توانند فرصت‌های بازرگانی را بوجود آورده و تاثیرات مثبت را بالای اقتصاد و سرمایه گذاری کشور داشته باشند.

شیر باز کمین زاده رئیس عمومی اتاق معادن و صنایع افغانستان با تاکید بر اهمیت نمایشگاه‌ها گفت:” ما در 20 سال گذشته موفق به داشتن یک مکان نمایشگاهی نشدیم،گاهی در یک هوتل گاهی هم در یک هوتل نمایشگاه برگزاری می‌کنیم”.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا برگزاری نمایشگاه‌ها در زیر خیمه و هوتل‌ها معمول نیست، از حکومت سرپرست خواست،که یک نمایشگاه ثابت را آماده کنند تا عواید دولت بیشتر شده و هم برای تولیدات داخلی بازاریابی گردد.

محمد ارسلا خروتی معین وزارت صنعت و تجارت یکی دیگر از سخنرانان افتتاح این نمایشگاه از تاجران و سرمایه‌‎گذاری افغانستان خواست،که در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده و در جهاد رشد اقتصادی کشور سهم فعال بگیرند.

صنعت‌کاران و تولید کننده‌گان با استقبال از برگزاری نمایشگاه‌ها می‌گویند،که در بیش از 20 سال گذشته مشکل برق ما حل نشده است.

عبدالحق سروری یکی از اعضای رهبری ذوب آهن سادات گفت:” که ما با سرمایه‌گذاری بیش از 50 میلیون دالر امریکایی و ایجاد شغل برای 2هزار تن به شکل مستقیم و غیرمستقیم، هنوز هم با مشکلات برق مواجه هستیم”.

او از حکومت سرپرست خواست،که در جهت مشکلات برق صنعت‌‎کاران توجه جدی داشته باشند.

این نمایشگاه‌ها درحالی برگزار می‌شود،که افغانستان سالانه بیش از 7 میلیارد دالر امریکایی واردات داشته و بیش از 90 درصد نیازمندی کشور از خارج تامین می‌شود.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button