افغانستانصحتگزارش ها

شمار تلفات سرما در افغانستان به ۱۲۶ نفر رسيده است

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت ام/ارت اسلامی می‌گوید که شمار تلفات سردی هوا، سیلاب و گاز‌گرفتگی در ۱۶ ولایت به ۱۲۶ نفر رسيده است.

این روزها یکی از خبرهای بد که، همه ما شاهد آن بودیم و هر روز نیز هستیم این است که، چندین تن از اعضای یک خانواده از اثر گازگرفتگی جان باختند

بخاطر جلوگیری از گاز گرفتگی چی باید کرد؟

گاز گرفتگی یکی از معضلات مهم در زندگی مردم افغانستان مبدل شده است. که، هر روز از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.
گاز مایع به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آن‌ها گفته می‌شود، که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در گاز مایع موجود است.
گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین به عنوان گاز خنک‌کننده در وسایل سردکننده، همچون یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود. مردم افغانستان اکثرا در جریان زمستان بخاطر گرمایش خانه‌ها استفاده می‌کنند.
برای سوزاندن یک کیلو گاز به ۱۹ کیلو آکسیجن نیاز است، پس زمانیکه دروازه و پنجره اتاق را محکم گردد، بخاری گازی که در داخل اتاق روشن است، بعد از مدت ۵ تا ۶ ساعت آکسیجن اتاق تمام می‌شود، و بخاری گازی خاموش شده فضای اتاق مملو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان می‌گردد و آنگاه بدن انسان‌ها از حرکت باز می‌ماند و سبب مسمومیت و جان باختن شخص می‌شود.

نشانه‌های مسمومیت ناشی از گاز با بیماری آنفلوآنزا شباهت زیادی دارد. به همین دلیل رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از بخاری‌های گازی، اثرات زیادی در پیشگیری از خفگی و گازگرفتگی دارد.

نشانه‌های مسمومیت ناشی از گاز عبارت‌اند از؛ سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد،
سوزش چشم، تنگی نفس، خشونت صدا، کاهش سطح هوشیاری، کاهش دید؛ از مهم‌ترین علایم عمومی مسمومیت‌ها به شمار می‌رود، که چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

از این رو برای حصول اطمینان از نصب استاندارد بخاری‌های گازی خانگی باید به نکات ویژه‌ای توجه کرد:

۱: در صورتی که بخاری با شعله آبی بسوزد، می‌توان مطمئن شد، که موردی از جهت تهدید سلامتی و خطر گازگرفتگی در اثر گاز وجود ندارد.

۲: پس از نصب بخاری گازی در صورتی که لوله بخاری گرم باشد؛ مشکلی وجود ندارد، اما در صورت سرد بودن لوله، گاز در محیط پخش می‌شود.

۳: شب‌ها و هنگام استراحت هرگز نباید از بخاری گازی استفاده کرد.

۴: استفاده از بخاری بدون دودکش در منازل نیز خطر گاز گرفتگی و مرگ را به همراه دارد.

داکتران توصیه می‌کنید: نخستین و مهمترین اقدام برای نجات فردی كه دچار مسمومیت با گاز می‌شود، رساندن اكسیژن (هوای تازه) به وی می‌باشد، به همین دلیل به محض مشاهده فردی كه دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز كنید تا هوای تازه وارد اتاق شود و در صورت امكان، فرد مسموم را به پنجره‌ها نزدیك كنید.

داکتران می‌گوید: در صورت روبرو شدن با مصدومان مسموميت با گاز مونواكسيدكربن تا رساندن فرد مسموم نزد داکتر، هيچ نوع خوراكی يا نوشيدني به فرد مسموم ندهيد، چون به دليل حالت تهوع، احتمال خفگی در آنان بيشتر می‌شود.

خبرگزاری توانا
مجتبی خوشیوال

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button