افغانستانفرهنگ و هنرگزارش هاگزارش های تحلیلی

تغییر رژیم چه وضعیتی بر دانشگاه و دانشجویان داشته است؟

تغییر رژیم چه وضعیتی بر دانشگاه و دانشجویان داشته است؟
تغییر رژیم و قواعد حاکم باعث شده است تا شماری از دانشجویان برای ادامه تحصیل علاقه نشان ندهند، دانشجویان به ویژه بانوان ترس از آینده مبهم دارند و نداشتن محرم شرعی و فضای قید دانشگاه آنها را وادار به ترک تحصیل کرده است.
حکمت الله امرخیل، رییس دانشگاه خصوصی جامع‌ اسلامی گفت “چرخش تحصیلات در افغانستان نیاز به سرمایه گذاری دارد، ضعف اقتصادی باعث شده است که درهای دانشگاه ها بسته باشد. ما اکنون 100 درصد مالیات می پردازیم، در حالیکه در حکومت قبلی مالیات نهاد های تحصیلی خصوصی 80 درصد بود.”
امرخیل اضافه کرد، طالبان باید از جوانان فعلی به عنوان کادر های افغانستان استفاده و زمینه اشتغال زایی و ادامه تحصیلات عالی را برای عموم مردم افغانستان فراهم کنند.
با این همه، سید ذبیح الله سادات، دانشجوی دندان پزشکی دانشگاه اسلامی گفته است که فشار روحی زیاد و ناامیدی سبب شده است تا جوانان ادامه تحصیل را رها کرده و آینده شانرا مبهم ببینند. در کنار آن، شیلا یک تن از دانشجویان می‌گوید، در نخست ما هراس داشتیم که طالبان در خصوص ادامه تحصیل برای ما ممانعت ایجاد می کنند، ولی با ایستادگی توانستیم تحصیلات خود را تا این دم ادامه بدهیم.
با اینکه شیلا از ایستادگی یاد می کند ولی سکینه حمیدی دانشجوی دیگر از بی انگیزه‌گی می‌گوید جوانان تحصیل کرده و کادر های افغانستان پا به فرار گذشته اند و خواهان باز شدن درهای مکتب ها و دانشگاه های دولتی و خصوصی هستیم.
این در حالیست که، از سقوط حکومت قبلی تا کنون سه ماه گذشته است و در این مدت سرنوشت دانشگاه های دولتی میان دانش جویان ناروشن است.

وحیده بیات

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button