افغانستانخبرها

موئسسه افغان پارامونت: فساد باعث سقوط کشور شد

موسسه افغان «پارامونت» در مراسم گرامیداشت از روز جهانی مبارزه علیه فساد اداری اعلام نمود،که ضعف مدیریتی حکومت پیشین افغانستان در امر مبارزه علیه فساد باعث گردیده تا سقوط نمایید.
به گزارش خبرگزاری توانا؛  طارق سایس، رئیس موسسه «UNDP» امروز پنجشنبه ( ۱۸، قوس سال ۱۴۰۰ خورشیدی) گفت،که متاسفانه فساد گسترده باعث سقوط نظام پیشین افغانستان شده اند، زیرا فساد یک پدیده یی اجتماعی است و اگر اصلاح نشود،جامعه را تباع خواهند کرد.
آقای سایس بیان کرد، فساد در ۲۰ سال گذشته یکی از جدی‌ترین چالش‌های حکومت‌داری در افغانستان بوده است. به همین دلیل در فهرست فاسد ترین کشورهای جهان قرار داشت.
وی افزود،که در ۲۰ سال گذشته، میلیارد‌ها دالر به منظور بازسازی و تحکیم حکومتداری سرازیر شد؛اما متاسفانه همه‌ی این کمک‌ها حیف و میل شدند و هنوز هم کشور به شدت درگیر فقر و بی‌ثباتی است.
در همین حال، عبدالهادی صافی، استاد دانشگاه در این نشست گفت: اگر کشور از اشغال آزاد و مردم افغانستان بیدار نشوند، این خاک آباد نخواهد شد.
به گفته وی؛ ارزش‌های انسانی، دینی، ملی، قانونمندی و همچنان شایسته سالاری و آزادی در هر نظام باید در نظر گرفته شود تا کشور به یک ثبات محکم دست پیدا کند. در غیر آن، هیچگاهی افغانستان آباد نخواهد شد.
آقای صافی اظهارداشت،که افغانستان هنوز از جمله کشورهای به شدت متکی به کمک‌های خارجی است. فساد و مبارزه با این پدیده یی شوم در ۲۰ سال گذشته از جدی ترین چالش‌های حکومتداری بوده اند.
این درحالی است،که آگاهان مسائل سیاسی سقوط حکومت پیشین افغانستان را عدم مدیریت درست پروژه‌ها و فساد گسترده در افغانستان دانسته و می‌گویند،که حکومت‌های قبلی در ۲۰ سال گذشته میلیارد ها دالر را حیف و میل نموده و هیچ کاری را در راستای تحقق و توسعه حکومتداری خوب مصرف نکرده است‌.
سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button