افغانستاناقتصاد و توسعهخبرهاصحت

افزایش دو برابر بهای دارو در افغانستان و نگرانی از تنگدستی بیماران

افزایش دو برابر بهای دارو در افغانستان و نگرانی از تنگدستی بیماران
همزمان با بلند رفتن بهای دالر در برابر افغانی، اکنون شماری از باشنده های کابل ابراز نگرانی میکنند که بهای دارو در بازارهای کشور به دو برابر افزایش یافته است. شماری از بیمار داران در کابل با بیان این مسأله تأکید می ورزند که بسته بودن مرزها و همچنان کاهش واردات دارو به افغانستان سبب شده تا عادی ترین دارو در بازار های کشور به دوبرابر صعود کند. احمد الله یکی از بیماراداران شهر کابل می گوید: “از کارته ی نو به هوتل پروان آمده ام تا دارو مورد نظر را به قیمت پایین پیدا کنم، اما در اینجا دارو فروشان بهای هر بسته دارو را 350 افغانی میگویند. دارو در بازارهای کشور به دو برابر رسیده و وضعیت اقتصادی نیز به گونه ی سرسام آور پایین آمده است.”
شماری از داروفروشان علت بلند رفتن بهای دارو در کشور را بسته بودن مرزها میپندارند. داکتر علی راسخ یکی از داروفروشان شهر کابل است او می گوید: ” علت عمده بالا رفتن نرخ دارو در بازار های فعلی کشور نخست حکومت به رسمیت شناخته نشده و قانون فعلی تصویب نشده است و روابط خارجی نا معلوم مباشد و همچنان اقتصاد مردم رو به کاهش و ضعیف می‌باشد واردات و صادرات ادویه بند می‌باشد و علت بالا رفتن قیمت دوا همین است.”
در همین حال، عصمت الله یکی دیگر از دارو فروشانی است که به دشوار توانسته مقدار دارو به فروشگاه اش بیاور او حالا نا گزیر است تمامی داروهایش را به دو برابر بفروش زیرا بهای دالر در برابر افغانی به گونه ی بی پیشینه افزایش یافته است. او می گوید: “مردم زمانی به دوا خانه مراجعه می‌کنند وقتی قیمت دوا را پرسان می‌کنند ما نرخ دارو را میگویم بعضی های شان یک خو میگویند میروند بعضی های شان دعوا می‌کنند که چرا قیمت می‌گوید به ندرد افرادی است بدون شروش دارو خرید کنند اکنون اقتصاد مردم بسیار ضعیف است و روز به روز در حالت خراب شدن است.”
وزارت صحت عامه ی افغانستان، هرچند این موضوع را میپذیرد، اما از ابراز نظر در این زمینه خود داری میکند. با افزایش قیمت دالر در مقابل پول افغانی شماری زیادی از فروشنده های دارو و همچنان مواد خوراکی در کابل میخواهند فروشگاه های شان را بسته کنند، زیرا بلند رفتن بهای مواد اولیه و دارو سبب شده تا مشتریان شان کاهش یابد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button