افغانستاناقتصاد و توسعهخبرها

بسته شدن ده ها فروشگاه مواد اولیه در نقاط مختلف کابل

بسته شدن ده ها فروشگاه مواد اولیه در نقاط مختلف کابل
همزمان با افزایش بهای دالر در برابر افغانی، شماری از فروشگاه های شهر کابل به دلیل بالا بودن نرخ مواد اولیه نا گزیر شدند تا دروازه های شان را بسته کنند. در تازه ترین مورد، این فروشنده گان گفته اند که بلند رفتن بهای دالر سبب شده تا آنان نتوانند مواد اولیه را خریداری کرده و به اختیار باشنده های کابل قرار دهند. عبدالباسط یکی از فروشنده های مواد ارتزاقی شهر کابل میگوید که نرخ بالای دالر آنان را نا گزیر به بستن دوکان های شان کرده است.
عبدالباسط در گفت و گو با توانا می گوید: “در وضعیت کنونی نمی توانیم که مواد اولیه را به دسترس مشتریان خود قرار دهیم، قیمت کالاهای تجارتی ده برابر افزایش یافته است. با بالا رفتن نرخ دالر در مقابل پول افغانی ما دوکان خود را بسته کردیم چون نرخ مواد مشخص نمی باشد و لحظه به لحظه نرخ ها در حالت تغیر است، مشتریان ما نیز وقتی برای خرید مواد اولیه مراجعه میکنند، دوباره با دستان خالی بر میگردند و این موضوع ضربه ی مهلکی را به پیکر ما وارد کرده است.”
عبدالستار یکی دیگر از فروشنده های شهر کابل به این باور است که اگر وضعیت بازار مدیریت نشود، بحران اقتصادی دو برابر شده و شهروندان کابل گواه قحطی زده گی خواهند شد. آقای ستار همچنان می‌گوید در مدتی که کابل به دست نیرو های طالبان سقوط کرده و وضعیت اقتصادی مردم روز به روز به رکود رو به رو شده است. او می افزاید: “ما دچار بحران اقتصادی هستیم، بلند رفتن نرخ دالر در برابر افغانی، برا ما گران تمام می شود، حتا در بیشتر موارد نمی توانیم، کالاهای را که با قیمت پایین خریداری کرده بودیم دوباره به دست بیاوریم؛ مشتریان ما هم از ما ناراض هستند، بنا بر این بهترین گزینه همین است که دوکان ها را بسته کنیم. ما نگران هستیم که ادامه ی این وضعیت سبب افزایش بحران اقتصادی شود.
عبدالمنان که از چهار ماه بدین سو معاش نگرفته است و در حالت بد اقتصادی به سر میبرد، از ادامه این وضعیت نگران است. آقای منان در گفت و گو با خبرگزاری توانان می گوید: “من در یکی از وزارتخانه ها کارمند عادی هستم، چهارماه می‌شود که معاش نگرفته ام و بدترین وضعیت اقتصادی را تجربه میکنم. امروز آمدم تا حد اقل چدن قلم مواد خوراکی به خانه ببرم، اما بدبختانه بهای مواد به گونه ی بی پیشینه افزایش یافته است. در حال حاضر یک بوری آرد در بازار به سه هزار افغانی روغن 3500 افغانی و یک سیر بوره به 600 افغانی به فروش می‌رسد او این وضعیت را نگران کنندهاست.”
خواستیم دیدگاه وزارت مالیه و تجارت را نیز در این زمینه با خود داشته باشیم، اما با تماس های مکرر خبرنگار آژانس توانا نتوانست تا پاسخی در پیوند به این موضوع از سوی مقام های این دو نهاد دریافت کند. بهای مواد خوراکی در برابر افغانی، در حالی به گونه ی بی پیشینه افزایش یافته است که در یک هفته ی پسین قیمت دالر از 90 افغانی به مرز 125 افغانی به فروش می رسد و گفته شده که ممکن در آینده نه چندان دور، قیمت دالر در برابر افغانی به گونه ی چهار برابر افزایش داشته باشد.

خبرگزاری توانا فرشته جمالی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button