افغانستانخبرهاگزارش هاگزارش های تحلیلی

تلاش امارت اسلامی برای با ثبات سازی پول ملی افغانستان

تلاش امارت اسلامی برای با ثبات سازی پول ملی افغانستان
همزمان با افزایش بهای دالر در برابر افغانی، شهروندان کشور گواه بلند رفتن بی پیشینه ی مواد اولیه در کشور هستند. این مسأله سبب شده تا در بیشتر موارد، شماری از دوکان های عمده فروشی مواد اولیه در شهر کابل بسته شوند و برخی نیز از روی نا گزیر کالاهای شان را به بهای بلند به مشتریان خود عرضه کنند. اکنون ذبیح‌الله مجاهدمعاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی امارت در بیانیه‌ای اعلام کرده که رهبری امارت اسلامی کمیسیون اقتصادی را برای رفع بحران اقتصادی کشور موظف کرده تا اقدامات فوری را برای ثبات پول ملی افغانستان انجام دهد.
بر بنیاد خبرنامه ی که از سوی معاونیت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به نشر رسیده ذبیح الله مجاهد در این خبرنامه گفته است: ” کمیسیون اقتصادی طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون امور اقتصادی وزارت داخله ی گروه طالبان موظف شده اند تا در هماهنگی با تمامی نهادهای اقتصادی، اقدامات فوری را برای تضمین و با ثبات سازی پول افغانی، هر چه زودتر عمل کنند و گام‌های جدی را برای جلوگیری از قاچاق دالر، انتشار پول جعلی افغانی و از بین بردن عوامل مخرب ارزش پول افغانی بردارد.”
این در حالیست که گفته می‌شود دوکان های عمده فروشی آرد و روغن در ولسوالی قره باغ ولایت کابل از سوی مردم چور و تاراج گردید این واقعه در حالی رخ داده است که قیمت های مواد ارتزاقی به شکل سر سام آور بلند رفته و توان خرید مردم به علت بیکاری پایین آمده است . گفته می شود که یک روز قبل بیشتر دوکان های مواد ارتزاقی در شهر کابل نیز از سوی دکانداران به علت وقوع چنین حوادث مسدود شده بود.
این گزارش در حالی مطرح می شود که شماری از باشنده های کابل میگویند ادامه ی این وضعیت به افزایش بحران اقتصادی و گرسنه گی کمک میکند، پیش از این آگاهان اقتصادی هشدار داده بودند که اگر حکومت برای حل این چالش دست به کار نشود میزان جرایم اقتصادی در افغانستان به گونه ی کم پیشینه افزایش خواهد یافت. از سوی هم در تازه ترین مورد نرخ مواد نفتی در کابل از مرز 110 افغانی گذشته است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button