افغانستانجهانخبرها

پاکستان؛ از زمانی که طالبان در افغانستان به قدرت رسیده، حملات ترویستی در پاکستان افزایش یافته

پاکستان؛ از زمانی که طالبان در افغانستان به قدرت رسیده، حملات ترویستی در پاکستان افزایش یافته

انستیتوت مطالعات امنیتی و جنگ در پاکستان می‌گوید که بعد از تصرف قدرت توسط طالبان در افغانستان، حملات تروریستی در پاکستان افزایش چشمگیر یافته است. تحلیلگران از گسترش فعالیت شورشیان اسلام‌گرا به کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی هشدار می‌دهند.
این گزارش تحقیقی‌ در این مورد روز دوشنبه، سیزدهم جدی نشر شد.
در گزارش آمده که حملات تروریستی در پاکستان بعد از سال‌ها کاهش در سال ۲۰۲۱ افزایش ۵۶ درصدی داشته است. در این گزارش افزایش حملات تروریستی در پاکستان با بازگشت طالبان افغان به قدرت مرتبط دانسته شده است.
این انستیتوت تحقیقاتی که فعالیت‌های تروریستی را ردیابی و ارزیابی می‌کند، گفته است که شمار حملات تروریستی در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۸۸ مورد می‌رسید.

این نخستین افزایش حملات تروریستی در پاکستان از سال ۲۰۱۴ به این سو است. در ۲۰۱۴ نیروهای امنیتی پاکستان عملیاتی را علیه شورشیان اسلام‌گرای مرتبط با القاعده و طالبان پاکستانی راه اندازی کردند.
در گزارش انستیتوت مطالعات امنیتی و منازعه آمده است که در سال گذشته میلادی ۳۹۵ تن در حملات تروریستی کشته شده اند که بیش از نیم آن‌ها پرسونل امنیتی بوده اند.
بسیاری این حملات توسط طالبان پاکستانی صورت گرفته است، گروهی که مانند طالبان افغان از تفسیر تندروانه و سختگیرانه شریعت پیروی می‌کند اما ساختار تنظیمی متفاوت دارد.
فدا خان، تحلیلگر امنیتی در پاکستان گفت که طالبان پاکستانی در نتیجه پیروزی طالبان افغان جسورتر شده اند. مقام‌های پاکستان مدعی اند که طالبان پاکستانی از پناهگاه‌های شان در مناطق مرزی افغانستان فعالیت می‌کنند.
فدا خان گفت: «این باید به عنوان یک نشانه هشدار نگریسته شود که بعد از تسط طالبان بر افغانستان، ملیشه‌ها می‌توانند به دیگر بخش‌های آسیای جنوبی و مرکزی گسترش یابند.»
طالبان پاکستانی تنها در ماه دسمبر مسئولیت ۴۵ حمله را به عهده گرفتند که بلندترین میزان حملات ماهانه در جریان یک سال بود. به گفته خان، این نشان می‌دهد که ممکن حملات تروریستی در پاکستان در سال جدید ۲۰۲۲ بیشتر شود.
مقام‌ها در اسلام آباد و تحلیلگران امنیتی افزایش حملات تروریستی را به بازگشت طالبان افغان به قدرت در نیمه ماه آگست مرتبط می‌دانند.
تحریک طالبان پاکستان در عقب حملات زیادی در آنکشور قرار داشته. این گروه که با طالبان افغان روابط نزدیک دارد، در جریان ماه دسمبر آتش‌بس را با حکومت پاکستان تمدید نکرد و تلاش‌های اسلام آباد در این مورد ناکام شد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button