افغانستانگزارش ها

حق دسترسی به اطلاعات محدود شده اند

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان نتایج سروی¬شان را در مورد (حق دسترسی به اطلاعات) همگانی کرده و می‌گوید، که 90 درصد از خبرنگاران در سراسر افغانستان گفته¬اند، حق دسترسی به اطلاعات در این اواخر محدود گردیده است.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ مسرور لطفی، مسئول مطبوعاتی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان امروز یک¬شنبه (26، جدی سال 1400 خورشیدی ) در یک نشست خبری گفت: “نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد که حق دسترسی به اطلاعات در کشور با روی کار آمدن امارت اسلامی محدود گردیده و خبرنگاران را با مشکلات جدی مواجه ساخته است”.
آقای لطفی در ادامه بیان نمود، “تا زمانی که قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی مسئولان امارت اسلامی تصویب نگردد، مشکلات خبرنگاران حل نخواهد شد. به گفته وی، بیشترین مشکلات سد راه خبرنگاران ولایتی است، که آنان به اطلاعات مورد نیازشان دست پیدا کرده نمی‌توانند”.
وی افزود؛ “نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد، که 90 درصد از خبرنگاران طی پنج ماه گذشته اطلاعات بدست نیاورده¬اند. همچنان در این مدت 95 درصد از خبرنگاران استقلالیت¬شان را از دست داده اند”.
آقای مسرور اظهارداشت، “که 90 درصد از خبرنگاران گفته¬اند، که با روی کارآمدن امارت اسلامی خودسانسوری در بخش اطلاعات به وجود آمد و آزادی¬های جامعه‌ی خبرنگاری صلب گردیده است”.
وی تصریح کرد: “ارزیابی¬های این نظر سنجی نشان می‌دهد که؛ در کل وضعیت حاکم در افغانستان خودسانسوری خلق کرده و آزادی¬های رسانه‌یی صلب گردیده است. به گفته وی؛ تا زمانی که قانون حق دسترسی به اطلاعات از سوی امارت اسلامی تصویب نشود، مشکلات حل نخواهد شد”.
او گفت: “یکی از عوامل مسدود شدن برخی از رسانه¬ها حق دسترسی به اطلاعات، مشکلات اقتصادی و محدودیت¬ها در این عرصه بوده¬اند؛ به گفته او، 30 درصد گفته¬اند که مسئولان ادارات حکومت اطلاعات نمی‌دهند و 50 درصد مردم از وضعیت حاکم ترس دارند و حاضر به مصاحبه نمی‌شوند”.
این درحالی است،که اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان چندی پیش اعلام کرده بود،که با روی آمدن حکومت امارت اسلامی حدود 70 درصد از رسانه متوقف گردیده است.
سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button