جهانگزارش ها

بزرگترین طیارۀ جهان در حملۀ روسیه بر اوکراین تخریب شد

طیارۀ باربری انتونوف-۲۲۵ اوکراین که بزرگترین طیارۀ جهان پنداشته می‌شود، در اثر حملۀ نظامیان روسیه در اطراف شهر کیف، تخریب شده است.

حکومت اوکراین روز یکشنبه (هشتم حوت) اعلام کرد که “متجاوزین روسی گل سر سبد هوانوردی اوکراین” را تخریب کردند.

این طیارۀ منحصر به فرد ۸۴ متر طول داشت و قادر به انتقال ۲۵۰ تن محموله با سرعت ۸۵۰ کیلومتر در ساعت بود. اوکراینی‌ها به این طیاره “مرییا” نام نهاده بودند که معنی آن “رویا” است.

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجۀ اوکراین روز یکشنبه در یک پیام تویتر نوشت: “ان-۲۲۵ مرییا بزرگترین طیارۀ جهان بود. روسیه شاید این مرییای ما را تخریب کرده بود، اما هرگز قادر نخواهد شد که رویای ما برای یک دولت قوی، آزاد و دموکراتیک را از بین ببرد. ما پیروز خواهیم شد.”

از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در پنجشنبه گذشته، میدان هوایی گوستومیل که این طیاره در آنجا ایستاد بود، شاهد درگیری های خشونتباری بود. اردوی روسیه گفته است که در صدد تصرف این میدان هوایی ستراتیژیک است.

شرکت دولتی تسلیحاتی اوکراین گفته است که ترمیم دوبارۀ مرییا شاید سه میلیارد دالر هزینه بردارد و کم از کم پنج سال نیاز است تا دوباره این طیاره آمادۀ پرواز شود.

این شرکت گفته است که باید هزینۀ ترمیم این طیارۀ غول پیکر را روسیه بپردازد زیرا به گفتۀ آن “این روسیه بود که عمداً سیستم هوانوردی اوکراین را آسیب رساند.”

مرییا در زمان اتحاد جماهیر شوروی پیشین ساخته شد و نخستین پرواز آن در سال ۱۹۸۸ صورت گرفت. این طیاره برای چندین سال پس از فروپاشی اتحاد شوروی پرواز نکرد، تا اینکه در سال ۲۰۰۱ دوباره از میدان گوستومیل در ۲۰ کیلومتری شهر کیف به پرواز درآمد.

مرییا که از سوی خط هوایی انتونوف اوکراین مدیریت شده و به پرواز در می‌آمد در جریان همه‌گیری کووید۱۹ به خاطر انتقالات به وسیلۀ بسیار مهم و بی نهایت ضروری مبدل شده بود.

خبرگزاری توانا ــ زهرا یعقوبی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button