افغانستانگزارش ها

پنج ماه پس از حمله به فرود‌گاه کابل؛ امریکا: کسی در آن رویداد با گلوله کشته و زخمی نشده است

ارتش ایالات متحده‌ی امریکا روز گذشته تحقیق‌های خود درباره‌ی حمله ۲۶ آگست به فرودگاه کابل را که منجر به کشته‌شدن ۱۶۰ شهروند افغانستان و ۱۳ نظامی امریکایی شد، نشر کرد.

این تحقیق از سوی فرمانده‌ی مرکزی ارتش ایالات متحده‌ی امریکا (سنتکام) نشر شد که مطابق به نتایج تحقیق‌ها، این حمله پیچیده نبوده و کسی در آن با گلوله کشته و زخمی نشده است.

طبق بیانیه‌ی سنتکام، این تحقیق توسط یک تیم نظامی در نتیجه‌ی مصاحبه با بیش از ۱۳۰ نفر در یک دوره‌ی سه‌ونیم ماهه به‌دست آمده است.
در این بیانیه به نقل از سرتیم تحقیق آمده است که براساس نتایج، حمله به دروازه «آبی» فرودگاه کابل با وسیله‌ی انفجاری انجام شده بود که ساچمه‌های جاسازی شده در آن به‌سوی انبوه جمعیت رها شده است.

در بیانیه آمده است که هیچ مدرک قطعی مبنی بر زخمی‌شدن یا کشته‌شدن کسی بر اثر شلیک گلوله، چه امریکایی و چه شهروندان افغانستان، پیدا نشده است.

کنت فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام شواهد جمع‌آوری‌شده، کشته‌شدن بیش از ۱۰۰ نفر، تجزیه و تحلیل کارشناسان، یافته‌های واقعیت و نتیجه‌گیری‌های تیم براساس آن شواهد را یک بررسی قانع‌کننده و واقعی خوانده است.
او تصریح کرده است که تحقیق‌های اطلاعاتی را که او در روز حمله به مطبوعات ارایه کرده بود، رد می‌کند که گفته بود، این یک عملیات پیچیده بوده است.

مک کنزی گفته است: «درحالی‌که هیچ چیز نمی‌تواند ۱۱ تفن‌گدار دریایی، ۱ سرباز و ملوان را که به طرز غم‌انگیزی در حمله از دست دادیم، بازگرداند، مهم است که ما به‌طور کامل آن‌چه را که اتفاق افتاده است درک کنیم.»
حمله به فرودگاه کابل در ۴ سنبله، درحالی که عملیات تخلیه‌ی امریکا از این فرودگاه جریان داشت، صورت گرفت.

این نخستین حمله پس از روی‌کار آمدن حکومت جدید بر افغانستان بود که مسوولیت آن‌را گروه داعش به عهده گرفت.

هرچند امریکا در این گزارش کشته شدن مردم را توسط گلوله رد کرده است، اما تحقیق و پژوهشی که پس از این حمله توسط خبرنگاران صورت گرفت، بیانگر کشته شدن انبوهی از مردم توسط گلوله پس از انفجار بود. اما امریکا هم‌واره این گزارش‌ها را رد کرده است.

بنابر گزارش‌های نشرشده، فرد مهاجم «عبدالرحمان لوگری» نام داشت که دانش‌جوی دانش‌کده‌ی انجنیری بوده و توسط نیروهای امارت اسلامی از زندان بگرام ولایت پروان آزاد شده بود.

خبرگزاری توانا: نصیرولی زاده

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button