افغانستانگزارش ها

کمک ۱۰ میلیون دالری جمعیت هلال احمر ترکیه برای افغان‌ها

رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه می‌گوید، که از آغاز حکومت امارت اسلامی در افغانستان تا اکنون، بیش از ۱۰ میلیون دالر برای مردم افغانستان کمک نموده است.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ کریم کنیک رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه، امروز شنبه( 16، دلو سال 1400 خورشیدی) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت: “که قرار است بیش از 700 تن مواد خوراکی و غیر خوراکی به ارزش 9 میلیون دالر را نیز به مردم افغانستان مساعدت کند”.
وی افزود؛ “کمک‌های بشردوستانه، که از سوی هلال احمر ترکیه صورت گرفته، از طریق سره میاشت افغانی تاهنوز برای 2 میلیون افغان نیازمند توزیع گردیده است”.
رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه گفت، که همه کشورهای جهان به وضعیت بشری افغانستان توجه کنند، زیرا در این شرایط نیاز به کمک دارند. در غیر آن، افراد زیادی متضرر خواهند شد.
وی اظهار داشت؛ که ترکیه در کنار افغانستان خواهد ماند، و به کمک‌های بشردوستانه شان نیز ادامه می‌دهد. به گفته او، سره میاشت ترکیه و دیگر نهاد‌های غیر دولتی این کشور تلاش دارند، تا مردم افغانستان را در بخش تعلیم و صحت نیز کمک نمایند.
به گفته وی؛ دولت ترکیه پیش از حاکمیت امارت اسلامی با مردم و دولت افغانستان متعهد به همکاری‌های بشردوستانه بود، و پس از این نیز با توجه به وضعیت بد اقتصادی این مردم متعهد هستند، تا به کمک‌های بشردوستانه‌شان ادامه دهند.
در همین حال، مسئولین امارت اسلامی نیز ضمن استقبال از  کمک‌های بشردوستانه دولت ترکیه، وعده سپردند، که از گسترش فقر و بیکاری در کشور جلوگیری می‌کنند.
انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی گفت، “قرار است کشور دوست ترکیه حدود 750 تن مواد خوراکی و غیر خوراکی را نیز به مردم افغانستان مساعدت نماید. به گفته او، ما تلاش می‌کنیم که این کمک ها را به مرکز و ولایات به شکل منصفانه به مستحقین توزیع کنیم”.
با این حال، مسئولان کمیته صلیب سرخ جهانی در کابل نیز تاکید کرده‌اند، که این کمیته برای ارائه خدمات حیاتی صحی به کار خود ادامه دهد.
ایلوی فیلیون، رئیس بخش افغانستان کمیته صلیب سرخ جهانی گفته است: “که ارائه کمک‌های بشری نمی‌تواند خالیگاه ناشی از سقوط نهادهای خدماتی را پر کند؛ بناً باید در افغانستان بیشتر از این کار صورت گیرد”.
این در حالی است، که سازمان غذایی جهان گزارش داده که بیشتر از نصف نفوس افغانستان به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button