افغانستانگزارش ها

شورای سراسری هزاره‌ها و اقوام مختلف افغانستان در کابل اعلام موجودیت نمودند

شورای سراسری هزاره‌ها و اقوام افغانستان تحت رهبری آیت الله واعظ زاده بهسودی اعلام موجودیت کرد.
به گزارش خبرگزاری توانا ؛ آیت الله واعظ زاده بهسودی روز جمعه(29 دلو سال1400خورشیدی ) هنگام اعلام موجودیت رسمی این شورا گفت: “این شورا به هدف وحدت همه ملت افغانستان اعلام موجودیت کرده است، ما در شش ماه گذشته تلاش کردیم،که هزاره‌های شیعه و سنی را با هم متحد بسازیم و اختلافات خویش را برطرف بسازیم”.
آیت الله بهسودی اظافه نمود: “تلاش ما این که، بتوانیم همه اقوام افغانستان را برای ساختن این کشور، متحد بسازیم؛ دیگر پیام ادامه جنگ و خشونت به هیچ صورت معنی ندارد”.
او افزود: “هدف ما این است، که ما در قدرت به منظور سهم گرفتن، در ساختن افغانستان و دفاع از این خاک مشارکت داشته باشیم، ما خوبی را در کنار انجام یک خوبی دیگر می‌خواهیم”.
آیت الله بهسودی پیشنهاد ایجاد ارتش 500 هزاری را به طالبان داده می‌گوید؛ وقتی طالبان اعلام می‌کند که 100 هزار ارتش تشکیل می‌دهند، ما می‌گویم 100 ، 100 هزار از چهار قوم بزرگ افغانستان و 100 هزار دیگر از سایر اقوام افغانستان در ارتش به منظور دفاع از این خاک ایجاد کنید.
به گفته بهسودی مطالبات دیگر ما از مقامات امارت اسلامی توسط کمیسیون پیگیری مطالبات این شورا؛ با آنها مطرح خواهد شد.
در همین حال مولوی سراج الدین بدخشی نماینده هزاره‌های اهل سنت گفت: “ما امروز به دور از همه تعلقات فکری و مذهبی زیر یک چتر واحد بنام هزاره جمع شده‌ایم، قبلا گفته می شد، هزاره یعنی شیعه در حالی که چنین نیست، هزاره‌های اهل سنت هم در این کشور حضور دارند”.
وی با بیان اینکه؛ هزاره یک مذهب و یک تفکر نیست گفت: هزاره به عنوان یک تبار و یک قوم در افغانستان حضور دارند و امروز متحد شدند.
سید احمدراشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button