افغانستانگزارش ها

فدارسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان: وضعیت رسانه‌ها در افغانستان نابسامان است

به گزارش خبرگزاری توانا؛ حجت الله مجددی، عضو هیات رهبری فدراسیون ژورنالسیتان افغانستان امروز( دوشنبه، 2 حوت سال 1400 خورشیدی) در نشست خبری گفت، که با تحولات سیاسی اخیر در کشور 40 درصد از رسانه‌های کشور به دلیل وضعیت بد اقتصادی مسدود شده است.
به گفته آقای مجددی: “با مسدود شدن این رسانه‌ها تعداد قابل توجهی از خبرنگاران و کارمندان زن رسانه‌ای بیکار شده‌اند، که این خبرنگاران پس از بیکاری به کارهای شاقه برای تامین معیشت زندگی‌شان روی آورده است، که این امر برای جامعه رسانه‌ای افغانستان درد آور است”.
حجت الله مجددی تصریح کرد، “که در ابتدای حکومت امارت اسلامی خبرنگاران با عدم مصئونیت جانی و دسترسی به اطلاعات مواجه بودند، که اکنون تا حدی مشکلات خبرنگاران در زمینه عدم مصئونیت جانی رفع شده؛ اما هنوز دسترسی لازم به اطلاعات وجود ندارند.  
مجددی تاکید کرد، “که در ولایت‌های کشور؛ در کنار عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات، برخی مسئولان محلی امارت اسلامی نیز ممنوعیت بیشتر در زمینه دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران ایجاد کرده اند”.
او در مورد حمایت مالی رسانه‌ها از نهادهای بین‌المللی مانند یونیسکو، اتحادیه اروپا و یوناما که معاش کارمندان سکتور صحت و معارف را پرداخت می‌کنند، خواست که برای جلوگیری از متوقف شدن فعالیت رسانه‌ها و آسیب نرسیدن به آزادی بیان، برای خبرنگاران نیز معاش پرداخت کنند.
مجددی هشدار داد: “که اگر وضعیت همین‌گونه دوام پیدا کند، در  شش ماه آینده جزء چند رسانه‌ی محدود؛ تمامی رسانه‌های کشور به دلیل مشکلات مالی متوقف خواهند شد”.
او تاکید کرد: “اگر جامعه رسانه‌ای افغانستان حمایت نشود، ما نه معارف تکمیل، نه صحت و نه هم محیط زیست کامل نخواهیم داشت”.
او با تاکید بر این مسئله که: “برای حمایت از آزادی بیان و دسترسی آسان خبرنگاران به اطلاعات، وزارت اطلاعات و فرهنگ باید هرچه زودتر کمیسیون دسترسی به اطلاعات را فعال و کمسیون نظارت بر تخلفات رسانه‌ای را نیز ایجاد کند”.
عبدالحق عماد؛ رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت: “که تحولات اخیر در کشور، و با روی کار آمدن امارت اسلامی در کنار سایر سکتورهای خصوصی، رسانه‌ها، خبرنگاران و جامعه رسانه‌ای نیز دچار مشکلات مالی و اقتصادی شده‌اند”.
عماد در مورد مسدود شدن رسانه‌ها در کشور پس از تسلط امارت اسلامی طالبان گفت: “با رفتن کارکنان و مسئولان برخی رسانه‌ها به خارج و برخی رسانه‌ها هم به علت مشکلات مالی و اقتصادی مسدود شده‌اند”.
رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ رسانه‌ها را پل ارتباطی حکومت و مردم عنوان کرده و در مورد مشکلات خبرنگاران و عدم دسترسی آنان به اطلاعات گفت: “که سخنگویان حکومت مکلف است، به خبرنگاران اطلاعات ارائه کنند”.
او افزود: “که برای جلوگیری از این مشکلات، وزارت اطلاعات و فرهنگ با سخنگویان حکومت هر پنج روز، نشست هماهنگی برگزار می‌کند، و در آن روی دسترسی خبرنگاران به اطلاعات و ارائه اطلاعات لازم از سوی سخنگویان حکومت، تاکید می‌شود”.
عماد تصریح کرد: “که خبرنگاران و جامعه‌ای رسانه‌ای باید فعالیت‌شان را در چارچوب ارزش‌های اسلامی و قانون رسانه‌های حکومت پیشین که امارت اسلامی نیز آن را تصویب کرده، تنظیم کنند”.

 سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button