افغانستانگزارش ها

سازمان ملل از جهان خواست در کنار افغانستان بایستد

سازمان ملل در نشست مجازی در جنوا از جهان خواسته است که در کنار مردم افغانستان بایستد.

 

این سازمان روز پنج‌شنبه، ۱۱ حمل در نشست اعطای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان خواستار تأمین بودجه ۴٫۴ میلیارد دالری برای کمک به این کشور شده است.

 

مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد که از کابل صحبت می‌کرد، به خبرنگاران گفته است: «اوکراین از اهمیت حیاتی برخوردار است، اما افغانستان روح ما را به تعهد و وفاداری فرا می‌خواند».

 

آقای گریفیث افزوده است: «ما باید از بدترین اتفاقات در افغانستان جلوگیری کنیم و به همین دلیل است که از کمک‌کننده‌گان می‌خواهیم تا قدم بردارند و سخاوت‌مند باشند.»

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که کشورها باید به کمک‌های‌شان به افغانستان ادامه دهند.

 

سازمان ملل، بریتانیا، آلمان و قطر که میزبان مشترک این نشست مجازی هستند، ضمن محکوم‌کردن تعطیلی‌ مکتب‌های دخترانه، تأکید کرده‌اند که جامعه جهانی نباید مردم افغانستان را رها کند.

 

آنان تصریح کرد‌ه‌اند که در حال حاضر ۶۰ درصد مردم افغانستان برای ادامه حیات به کمک نیاز دارند. این کشورها از کمک‌کننده‌گان می‌خواهند که افغانستان را در گیرودار بحران اوکراین فراموش نکنند.

 

یک دیپلمات بریتانیایی در این کنفرانس گفته است که خدمات اولیه مانند صحت و آموزش اکنون «به زانو در آمده» و میلیون‌ها تن بیکار اند.

 

به گفته این مقام بریتانیایی، مردم افغانستان برای زنده‌ماندن وام می‌گیرند و ۸۰ درصد از هزینه‌های خانواده‌ها صرف غذا می‌شود.

 

او تصریح کرده است که افغانستان بدترین خشک‌سالی را در دهه‌های اخیر تجربه می‌کند.

 

خبرگزاری توانا ــ شومیسی یعقوبی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button