افغانستانگزارش ها

ملاعبدالغنی برادر، چاه‌های نفت بلاک قشقری را در سرپل افتتاح کرد

ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس‌الوزرأ و مولوی شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن کشور در راس یک هيئت؛ به ولایت سرپل از بهر افتتاح چاه‌های نفت بلاک قشقری سفر نموده است.
ملا برادر طی یک کنفرانس خبری گفت: ما برای رشد و متعالی کشور پروژه بنیادی را روی دست گرفتیم که شاهد حال هستید چند روز قبل پروژه بزرگ کانال قوشتیپه را افتتاح نمودیم و امروز برای افتتاح پروژهٔ نفت بلاک قشقری تشریف آوردیم این معدن یکی از معادن پُر درآمد کشور است.
او خطاب به مجاهدین و مسؤولین ولایت سرپل گفت که اتحاد و همبستگی خویش را حفظ نموده برای مترقی و عمرانی کشور سهیم شوید.
شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن می‌گوید: الحمدالله اشغال ختم شد؛ همهٔ ولایات متعلق به افغانستان است که پروژهٔ نفت سرپل نیز یکی منابع مهم اقتصادی کشور است. ان‌شاءالله از طریق نفت این پروژه برای آبادی کشور کار گرفته خواهد شد. البته بازسازی از عواید این معدن حق اولویت به ولایت سرپل داده خواهد شد.
روزانه ۲۰۰ تُن نفت به ارزش ۱۵۰ هزار دالر از معادن در سرپل استخراج می‌شود.
باشنده‌گان سرپل از گشایش معدن نفت قشقری این ولایت استقبال می‌کنند؛ اما می‌گویند از درآمدهایی که از این معدن به‌دست می‌دهد، باید در راستای بازسازی و انکشاف ولایت‌ها به‌ویژه سرپل استفاده شود.
حوزه نفتی آمو دریا در شمال افغانستان عمدتاً در ولایت سرپل و قسماً در ولایت فاریاب موقعیت داشته و دارای 3 بلاک نفت دار هر یک قشقری، بازار کمی و زمرد سای می باشد که مقدار ذخایر تثبیت شدهٔ نفت این حوزه ۸۷ میلیون بیرل می باشد.

محمد صادق رضائی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button